Beyond Barriers (Part 1) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Lesson 12 | Class 5
It was Sunday.
রবিবার দিন ছিল।
Barun lay sick on his bed.
বরুন তার বিছানায় অসুস্থ হয়ে শুয়ে ছিল।
He was very sad as he could not join his friends Ravi, Pinky and Osman for a picnic.
সে খুব দুঃখিত ছিল কারণ সে তার বন্ধু রবি, পিঙ্কি এবং ওসমানের সাথে পিকনিকে যোগ দিতে পারেনি।
Barun’s mother came into the room and asked him, “How are you feeling, son?”
বরুনের মা ঘরে আসলেন এবং জিজ্ঞাসা করলেন, “তোমার কেমন লাগছে, বাছা?”
“They must be having such a lot of fun at the picnic, mother”, he said, sounding miserable.
“তারা নিশ্চয়ই পিকনিকে খুব মজা করছে, মা”, সে দুঃখিত হয়ে বলল।
“Don’t be sad, Barun. Here is something for you that will lift your spirits.”
“দুঃখ কর না, বরুণ। তোমার জন্য এখানে এমন কিছু রয়েছে যা তোমার মনোবল বাড়িয়ে দেবে।”
She gave him a book on India’s space travels.
তিনি তাকে ভারতের মহাকাশ ভ্রমণের উপর একটি বই দিলেন।
On the cover of the book was a picture of Rakesh Sharma, the first Indian in Space.
বইয়ের প্রচ্ছদে ছিল মহাকাশে প্রথম ভারতীয় রাকেশ শর্মার ছবি।
As soon as Barun started reading the book, he forgot all about his sadness.
যখনই বরুণ বইটি পড়া শুরু করল, সাথে সাথে সে তার দুঃখের কথা ভুলে গেল।
Barun came to know that Rakesh Sharma was born in 1949 in Patiala, in the state of Punjab.
বরুন জানতে পেরেছিল যে রকেশ শর্মা ১৯৪৯ সালে পাঞ্জাব রাজ্যের পাতিয়ালায় জন্মগ্রহণ করেছিলেন।
He was educated at St. George’s Grammar School, Hyderabad and Kendriya Vidyalaya Tirumalagiri, Hyderabad.
তিনি হায়দ্রাবাদের সেন্ট জর্জের গ্রামার স্কুল এবং হায়দ্রাবাদের কেন্দ্রিয় বিদ্যালয় তিরুমালাগিরিতে পড়াশোনা করেছিলেন।
He joined the National Defence Academy as an Air Force cadet (সামরিক শিক্ষানবিশ) in July 1966.
১৯৬৬ সালের জুলাই মাসে তিনি বায়ু সেনার ক্যাডেট হিসাবে জাতীয় প্রতিরক্ষা একাডেমিতে যোগদান করেন।
On 3rd April 1984, Rakesh Sharma went on a journey to space on Soyuz T-11, a space shuttle.
১৯৮৪ সালের ৩ রা এপ্রিল, রাকেশ শর্মা মহাকাশগামী যান সুয়েজ টি ১১ তে মহাশূন্যে যাত্রা করেছিলেন।
He spent seven days, twenty-one hours, and forty minutes in space.
তিনি মহাকাশে সাত দিন, একুশ ঘন্টা এবং চল্লিশ মিনিট কাটিয়েছিলেন।
He was asked by the then Prime Minister of India, Mrs. Indira Gandhi, what India looked like from space.
তাঁকে ভারতের তত্কালীন প্রধানমন্ত্রী শ্রীমতি ইন্দিরা গান্ধী জিজ্ঞাসা করেছিলেন, মহাকাশ থেকে ভারত কেমন দেখাচ্ছে।
He replied, “Sare Jahan Se Achcha” (the best in the world.]
তিনি জবাব দিয়েছিলেন, “সারে জাহাঁ সে আচ্চা” (বিশ্বের সেরা।]
Beyond Barriers (Part 1) Questions -Answers | Class V English
ACTIVITY 1
Let’s find out and write down facts about Rakesh Sharma:
(a) Place of birth: Patiala, Punjab
(b) Year of birth: 1949
(c) Name of schools attended: St. George’s Grammar School
(d) Year of joining the National Defence Academy: 1966
(e) Total time he spent in space: Seven days, Twenty-one hours and Forty minutes
ACTIVITY 2
Write T for true and F for false statements in the given boxes:
(a) The space shuttle was named Soyuz T-11. [ T ]
(b) Rakesh Sharma went into space in 1985.[ F ]
(c) Mrs. Indira Gandhi spoke to Rakesh Sharma.[ T ]
(d) Barun got the book on India’s space travels from his mother.[ T ]
(e) Osman and Barun were friends.[ T ]
ACTIVITY 3
What do you want to be? Give reasons for your choice. Write five sentences. Begin like this:
Answer:
I want to be a school teacher.
I want to educate and help the poor.
I want to serve for my country.
Teaching is a noble profession and I want to be an ideal teacher.
I want to empower people and eradicate poverty through education.
Beyond Barriers(Part 2) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Lesson 12 | Class V English
Barun’s mother came back into the room.
বরুনের মা ঘরে ফিরে এলেন।
She asked her son, “So? Did you like the book?”
তিনি তার ছেলেকে জিজ্ঞাসা করলেন, “তাহলে? বইটি কি তোমার পছন্দ হয়েছে?”
“It is a wonderful book, Mother”, Barun replied happily.
“এটি একটি দুর্দান্ত বই, মা”, বরুন খুশিতে জবাব দিল।
“I am reading about Rakesh Sharma right now.”
“আমি এই মুহুর্তে রাকেশ শর্মা সম্পর্কে পড়ছি।”
“So you’re reading about the first Indian to go to space”, said his mother.
“তাহলে তুমি মহাকাশে যাওয়া প্রথম ভারতীয় সম্পর্কে পড়ছ”, তার মা বললেন।
She sat on the bed beside her son and asked him, “Have you heard about Kalpana Chawla?”
তিনি ছেলের পাশে বিছানায় বসলেন এবং তাকে জিজ্ঞাসা করলেন, “তুমি কি কল্পনা চাওলার কথা শুনেছ?”
Barun closed the book and put his head on his mother’s lap.
বরুন বইটি বন্ধ করল ও মায়ের কোলে মাথা রাখল।
His mother ruffled his hair lovingly and said, “You will read all about her, but later. Now have your lunch, and take rest for a while.”
তার মা স্নেহের সাথে তাঁর চুলগুলি এলিয়ে দিলেন এবং বললেন, “তুমি তাঁর সম্পর্কে সমস্ত কিছু পড়তে পারবে কিন্তু পরে। এখন তোমার দুপুরের খাবার খাও, এবং কিছুক্ষণ বিশ্রাম কর”।
Barun started reading about Kalpana Chawla in the evening.
বরুণ সন্ধ্যায় কল্পনা চাওলা সম্পর্কে পড়া শুরু করল।
Kalpana Chawla was born in 1962 in Karnal, in the state of Haryana.
কল্পনা চাওলা ১৯৬২ সালে হরিয়ানা রাজ্যের কর্নালে জন্মগ্রহণ করেছিলেন।
Nicknamed “Montu” by her family, she went to school at the age of three.
তাঁর পরিবার তাকে ডাকনাম দিয়েছিল “মন্টু”, তিনি তিন বছর বয়সে স্কুলে গিয়েছিলেন।
Later, she studied Aeronautical Engineering from Punjab Engineering College, India.
পরে তিনি ভারতের পাঞ্জাব ইঞ্জিনিয়ারিং কলেজ থেকে বৈমানিক প্রকৌশল নিয়ে পড়াশোনা করেন।
In 1982, Kalpana went to the USA to study at the University of Texas at Arlington.
১৯৮২ সালে, কল্পনা আর্লিংটনের টেক্সাস বিশ্ববিদ্যালয়ে পড়াশোনা করতে মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রে যান।
In 1988, she took up the job of a research scientist at NASA Ames Research Center in Sunnyvale, California.
১৯৮৮ সালে, তিনি ক্যালিফোর্নিয়ার সানিভালে নাসা এমস রিসার্চ সেন্টারে গবেষণা বিজ্ঞানীর কাজ গ্রহণ করেছিলেন।
In November 1996, Kalpana joined the STS-87 mission aboard space shuttle Columbia.
১৯৯৬ সালের নভেম্বরে, কল্পনা স্পেস শাটল কলম্বিয়ার উপরে এসটিএস-৮৭ মিশনে যোগ দিয়েছিলেন।
The mission flew in November – December 1997 during which Kalpana spoke with the then Prime Minister of India, Mr. Inderjit K. Gujral, from the orbit.
১৯৯৭ সালের নভেম্বর – ডিসেম্বরে মিশনটি উড়েছিল, সেই সময়ে কল্পনা কক্ষপথ থেকে ভারতের তত্কালীন প্রধানমন্ত্রী মিঃ ইন্দ্রজিৎ কে গুজরালের সাথে কথা বলেছিলেন।
On 16th January, 2003, Kalpana again went into space.
১৬ ই জানুয়ারী, ২০০৩ সালে কল্পনা আবারও মহাকাশে গিয়েছিলেন।
She was on board the space shuttle Columbia.
তিনি কলম্বিয়া মহাকাশ যানটিতে ছিলেন।
After a successful flight, Columbia was lost with its crew during re-entry into earth’s atmosphere, on 1st February, 2003.
একটি সফল উড়ানের পরে, ২০০৩ সালের ১ লা ফেব্রুয়ারি, পৃথিবীর বায়ুমণ্ডলে পুনরায় প্রবেশের সময় কলম্বিয়ার সাথে তার দল প্রাণ হারিয়েছিলেন।
A hill on Mars and a star in deep space have been named after Kalpana.
মঙ্গল গ্রহের একটি পাহাড় এবং গভীর মহাকাশের একটি তারা কল্পনার নামে নামকরণ করা হয়েছে।
Her story shows the value of hard work and sincerity that is remembered even when one is no more.
তাঁর গল্পটি কঠোর পরিশ্রম এবং আন্তরিকতার মূল্য প্রকাশ করে যা একজন পৃথিবীতে না থাকার পরও স্মরণ করা হয়।
Beyond Barriers(Part 2) Questions-Answers | Lesson 12 | Class V English
ACTIVITY 4
Find answers from the text. Work in pairs:
a) Where was Kalpana Chawla born?
Ans = Kalpana Chawla was born in 1962 in Karnal, Haryana.
b) Where did Kalpana go in 1982?
Ans = In 1982, Kalpana went to the U.S.A to study at the University of Texas at Arlington.
c) What was Kalpana called by her family?
Ans = Kalpana was called ‘ Montu’ by her family.
d) What was the name of the space shuttle that was lost?
Ans = The name of the space shuttle that was lost after a successful flight was Columbia.
e) When did Kalpana die?
Ans = Kalpana died during her re-entry into earth’s atmosphere by the space shuttle Columbia on 1st February, 2003.
f) What has been named after Kalpana?
Ans = A hill on Mars and a star in deep space have been named after Kalpana.
ACTIVITY 5
Let’s read the words:
Pinky, Ravi, Soyuz T-11 , Rakesh, Kalpana, Columbia, India, USA, Haryana, California, Barun , Osman.
All these words are names. Now, fill in the table. One is done for you.
Name of persons | Name of places | Name of things |
Pinky | India | Soyuz T-11 |
Ravi | Columbia | Columbia |
Rakesh | Haryana | |
Kalpana | California | |
Barun | ||
Osman |
ACTIVITY 6
Complete the following sentences with information from the text:
1. The first Indian in space was Rakesh Sharma.
2. Kalpana took up the position of a research scientist at NASA Ames Research Center in Sunnyvale, California.
3. Kalpana’s story shows the value of hard work and sincerity that is remembered even when one is no more.
4. The Indian Prime Minister Kalpana talked to was Mr. Inderjit K. Gujral.
ACTIVITY 7
Look at the table given below:
First man in space | Yuri Gagarin |
First Woman in space | Valentine Tereshkova |
First Man to walk in space | Alexei Leonov |
First Woman to walk in space | Svetlana Savitskaya |
First Animal in space | Laika, the dog |
Write five sentences using the information.
Ans:
• The first man in space was Yuri Gagarin.
• The first woman in space was Valentina Tereshkova.
• The first man to walk in space was Alexei Leonov.
• The first woman to walk in space was Svetlana Savitskaya.
• The first animal in space was Laika, the dog.
ACTIVITY 8
Fill in the blanks with the Present Continuous forms of the given Verbs in brackets:
• Rina is studying (study) for her exams at the moment.
• Where are you meeting (you meet) Ravi next week?
• Pinky is coming (come) to my place tomorrow.
• They are playing (play) football now.
• The company are finishing (finish) their project this week.
• She is eating (eat) oysters for lunch.
• Rubina is not going (not go) to Kolkata next week.
• I am working (work) on special report today.
• We are not cooking (not cook) dinner this evening because we’re eating out.
• Barun is walking (walk) to school right now.
Read More⬇️
- Lesson 1 India: Superpower in Cricket
- Lesson 2 A Feat on Feet
- Lesson 3 Phulmani’s India
- Lesson 4 Memory in Marble
- Lesson 5 My School Days
- Lesson 6 The Clever Monkey
- Lesson 7 The Rebel Poet
- Lesson 8 Buildings to Remember
- Lesson 9 The Bird’s Eye
- Lesson 10 A Great Social Reformer
- Lesson 11 The Finishing Point
- Lesson 12 Beyond Barriers