Latest Notes

নুন – জয় গোস্বামী একাদশ শ্রেণী লালন শাহ্ ফকিরের গান একাদশ শ্রেণী সেমিস্টার ২ ভাব সম্মিলন – বিদ্যাপতি চারণকবি – ভারভারা রাও বাংলা সমার্থক শব্দের তালিকা বন ও বন্যপ্রাণী সংরক্ষণ প্রবন্ধ ঈশ্বরচন্দ্র বিদ্যাসাগর কবিতার প্রশ্ন উত্তর | একাদশ শ্রেণি সেমিস্টার ১ বিশাল ডানাওয়ালা থুরথুরে এক বুড়ো – গাবিরিয়েল গার্সিয়া মার্কেজ সাম্যবাদী (কবিতা) – কাজী নজরুল ইসলাম ঈশ্বরচন্দ্র বিদ্যাসাগর (কবিতা)- মাইকেল মধুসূদন দত্ত

Buildings to Remember (Part 1) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ)| Lesson 8| Class V English

Mita and her classmates, a team of twenty-five, went to Bandel last Saturday with their history teacher.

মিতা এবং তার সহপাঠী মিলে পঁচিশজনের একটি দল, তাদের ইতিহাসের শিক্ষিকার সাথে গত শনিবার ব্যান্ডেল গিয়েছিল। 

They visited the Bandel Church. 

তারা ব্যান্ডেল চার্চ পরিদর্শন করেছিল। 

It was their first outing. 

এটা ছিল তাদের প্রথম বাইরে বেড়াতে যাওয়া। 

So, everybody was excited. 

তাই, সবাই ছিল উত্তেজিত । 

Their bus started from Chandannagar. 

তাদের বাস চন্দননগর থেকে চলা শুরু করেছিল। 

On their way, the teacher asked them whether anyone had visited the Bandel Church before. 

তাদের পথে, শিক্ষিকা তাদের জিজ্ঞাসা করেছিলেন যে এর আগে কেউ ব্যান্ডেল চার্চ দেখেছে কিনা। 

Most of them had not, so they remained silent. 

তাদের বেশিরভাগ আগে দেখে নি, তাই তারা চুপ করে রইল। 

Mita was an exception, though. 

মিতা যদিও ব্যতিক্রম ছিল। 

She said with enthusiasm, “Yes, Madam. 

সে উৎসাহ নিয়ে বলল, “হ্যাঁ ম্যাডাম। 

I have visited the place before”. 

আমি আগে জায়গাটি পরিদর্শন করেছি”। 

“Oh, really! That’s great! Tell us what this place is like, Mita”, said the teacher. 

“ওহ, সত্যি! দুর্দান্ত! আমাদের এই জায়গাটি কেমন তা বল, মিতা”, শিক্ষিকা বললেন। 

Everybody was looking at Mita with keen interest. 

প্রত্যেকে গভীর আগ্রহ নিয়ে মিতার দিকে তাকাচ্ছিল। 

Mita began, “My uncle, who lives there, took me to the church.” 

মিতা শুরু করল, “আমার কাকা, যিনি সেখানে থাকেন, তিনি আমাকে চার্চে নিয়ে যান।” 

“What did you see there?” asked Amina, one of Mita’s friends. 

“তুমি সেখানে কি দেখেছ?” মিতার এক বন্ধু আমিনা জিজ্ঞাসা করল।

Mita was about to speak when the teacher stopped her. 

মিতা কথা বলতেই যাচ্ছিল যখন শিক্ষক তাকে থামিয়ে দিলেন।

She said, “If Mita tells us right now about everything she had seen, we will get familiar with all its details. Let the church remain a surprise to us.” 

তিনি বললেন, “মিতা যদি এখনই আমাদের সে কি কি দেখেছে সব বলে দেয়, তবে আমরা তার সমস্ত বিবরণের সাথে পরিচিত হব। গীর্জাটি আমাদের কাছে চমক হিসাবেই থাকুক” 

Sunita, one of the students, asked the teacher, “There are so many places we could have visited. Why have we chosen Bandel Church then, Madam?”   

শিক্ষার্থীদের মধ্যে একজন সুনীতা শিক্ষিকাকে জিজ্ঞাসা করল, “আমরা অনেক অন্য জায়গায় ঘুরে আসতে পারতাম। তাহলে আমরা কেন ব্যান্ডেল চার্চকে বেছে নিয়েছি, ম্যাডাম?” 

The teacher smiled. “A very good question, Sunita,”. 

শিক্ষিকা হাসলেন। “খুব ভাল প্রশ্ন, সুনিতা,”। 

She continued, “Sometimes we visit a place for fun and enjoyment. 

তিনি বলা শুরু করলেন, “মাঝে মাঝে আমরা মজা এবং আনন্দ উপভোগের জন্য কোনও জায়গাতে ভ্রমণে যাই। 

At times, our visit helps us to gather valuable information about the history and culture of a place.” 

মাঝে মাঝে, আমাদের দর্শন কোনও স্থানের ইতিহাস এবং সংস্কৃতি সম্পর্কে মূল্যবান তথ্য সংগ্রহ করতে আমাদের সহায়তা করে। 

Sunita was curious, “Is Bandel Church a historical place, Madam?” 

সুনিতা কৌতূহলী ছিল, “ব্যান্ডেল চার্চ কি ঐতিহাসিক স্থান, ম্যাডাম?” 

“Yes, my child. It is one of the oldest churches in West Bengal,” said the teacher. 

“হ্যাঁ, আমার বাছা। এটি পশ্চিমবঙ্গের অন্যতম প্রাচীন গীর্জা,” শিক্ষিকাটি বললেন। 

Mita said, “Madam, my uncle told me that it can be seen as a memorial of the Portuguese settlement in Bengal”. 

মিতা বলল, “ম্যাডাম, আমার কাকা আমাকে বলেছিলেন যে এটিকে বাংলায় পর্তুগিজ জনবসতির স্মৃতিসৌধ হিসাবে দেখা যেতে পারে”। 

Amina looked confused, “I don’t think I quite understand what Mita said.” 

আমিনাকে বিভ্রান্ত লাগছিল, “আমি মনে হয় না মিতা যা বলল আমি তা সম্পূর্ণ বুঝতে পেরেছি।” 

The teacher patiently explained to the girls, “Ok, let me make it clear.

শিক্ষিকা ধৈর্য সহকারে মেয়েদের বুঝিয়ে দিলেন, “ঠিক আছে, আমি এটি পরিষ্কার করে দিই।

Around 1571, the Portuguese began to use Bandel as a port. 

১৫৭১ সালের দিকে, পর্তুগিজরা ব্যান্ডেলকে একটি বন্দর হিসাবে ব্যবহার করতে শুরু করেছিল। 

The Mughal Emperor Akbar gave them permission to build a town in Hooghly. 

মুঘল সম্রাট আকবর তাদের হুগলিতে একটি শহর তৈরি করার অনুমতি দিয়েছিলেন।

In 1579, the Portuguese built a port on the banks of the Hooghly. 

১৫৭৯ সালে পর্তুগিজরা হুগলির তীরে একটি বন্দর নির্মাণ করেছিল। 

They called over Augustinian monks from Goa to build a church at Bandel in 1599.” 

তারা ১৫৯৯ সালে গোয়ার অগাস্টিনিয়ান সান্যাসীদের ব্যান্ডেলে একটি গির্জা তৈরি করার জন্য বলেছিল। ” 

Buildings to Remember(Part 1) | Questions -Answers | Class V English

1. Where is the Charminar located?

Ans: The Charminar is located in Hyderabad, Andhra Pradesh.

2. Which famous palace is located in Murshidabad?

Ans: Hazarduari is located in Murshidabad.

3. Where is the Golden Temple located?

Ans: The Golden Temple is located in Amritsar, Punjab.

4. Which famous monument is situated in Delhi?

Ans: Qutab Minar is situated in Delhi.

5. Where is the Konark Sun Temple situated?

Ans: The Konark Sun Temple is situated in Konark, Odisha.

6. Do you know the name of any other famous monument?

Ans: Yes, The Victoria Memorial, The Tajmahal, The India Gate are famous monuments.

ACTIVITY 1

Complete the table with information from the text.

ACTIVITY 2

Find out the word with similar meanings from the text.

(1) answered – explained

(2) staring – looking

(3) told – said

(4) started – began

(5) establish – build

(6) carried on – continued

ACTIVITY 3

Fill in the blanks with correct form of the given verbs in the brackets:

(1) Last Sunday, Reba visited (visit/visited) the zoo.

(2) They drink (drink/drank) coffee everyday.

(3) Farmers grow (grow/grew) crops in the field.

(4) The boys enjoyed (enjoy/enjoyed) the football match yesterday.

(5) Subir sang (sings/sang) a patriotic song yesterday.

(6) We go (go/went) to school everyday by bus.

Buildings to Remember (Part 2) Bengali Meaning | Class V English

Eventually they reached their destination.

শেষ পর্যন্ত তারা তাদের গন্তব্যে পৌঁছে গেল। 

The bus stopped in front of the church. 

বাসটি গির্জার সামনে এসে থামল। 

Everybody was elated and started talking all at once. 

প্রত্যেকে আনন্দিত হল এবং এক সাথে কথা বলা শুরু করল। 

Amina asked, “Is this the same building that was built in 1599, Madam?” 

আমিনা জিজ্ঞাসা করল, “ম্যাডাম, এটি কি সেই একই বিল্ডিং যেটি ১৫৯৯ সালে নির্মিত হয়েছিল?” 

“Not at all, Amina. This church was destroyed during the Mughal siege of Hooghly, “the teacher said as they walked inside through the gate. “What happened then?” asked Sunita. 

“একেবারেই নয়, আমিনা। হুগলির মুঘল অবরোধের সময় এই চার্চটি ধ্বংস করা হয়েছিল,” শিক্ষিকা গেট দিয়ে ভেতরে প্রবেশ করার সময় বললেন। “তারপর কি হলো?” সুনীতা জিজ্ঞাসা করল। 

The priest, Father Joan da Cruz, along with a few thousand Christians, was taken to Agra fort before the Mughal Emperor Shah Jahan. 

পুরোহিত, ফাদার জোয়ান দা ক্রুজ, সহ কয়েক হাজার খ্রিস্টানকে মুঘল সম্রাট শাহ জাহানের সামনে আগ্রা দুর্গে নিয়ে যাওয়া হয়েছিল। 

His order was to punish the prisoners. 

তাঁর আদেশ ছিল বন্দীদের শাস্তি দেওয়া। 

So they were made to stand before ferocious elephants. 

সুতরাং তাদের হিংস্র হাতির সামনে দাঁড় করানো হয়েছিল। 

But, surprisingly, one elephant carried Father Joan da Cruz right up to the emperor and knelt before him, as if asking for mercy. 

তবে আশ্চর্যজনক ভাবে, একটি হাতি ফাদার জোয়ান দা ক্রুজকে ঠিক সম্রাটের কাছে নিয়ে গেল এবং তাঁর সামনে নতজানু হল, যেন দয়া প্রার্থনা করছিল। 

This peculiar incident impressed Shah Jahan. 

এই অদ্ভুত ঘটনা শাহ জাহানকে মুগ্ধ করেছিল। 

He set the prisoners free and sent them back to Bandel. 

তিনি বন্দীদের মুক্ত করেন এবং তাদের ব্যান্ডেলে ফেরত পাঠান। 

Shah Jahan granted money to reconstruct the Church, and also donated 777 bighas of land to the church in the year 1633. 

শাহ জাহান গির্জার পুনর্গঠনের জন্য অর্থ প্রদান করেছিলেন এবং ১৬৩৩ সালে চার্চকে ৭৭৭ বিঘা জমিও দান করেছিলেন। 

Since then, it has been modified and reconstructed at different times,” the teacher explained to the eager students. 

তার পর থেকে এটি বিভিন্ন সময়ে সংশোধন ও পুনর্গঠন করা হয়েছে, “শিক্ষিকা আগ্রহী শিক্ষার্থীদের ব্যাখ্যা করলেন। 

At last, all of them entered the church. 

অবশেষে, তারা সকলেই গির্জায় প্রবেশ করল। 

They saw the Prayer Hall, the mast, the cemetery and also the statue of Mother Mary. 

তারা প্রার্থনা করার বড় ঘর, মাস্তুল, কবরস্থান এবং মাদার মেরির মূর্তি দেখেছিল। 

They saw many wall paintings of Christ and the huge clock with four faces. 

তারা খ্রিস্টের অনেক দেওয়াল চিত্র এবং চার মুখের বিশাল ঘড়িটি দেখেছিল। 

At the end of the day the students felt happy and enriched. 

দিনের শেষে শিক্ষার্থীরা আনন্দিত ও সমৃদ্ধ বোধ করেছিল। 

This trip had been most rewarding to all of them. 

এই বেড়ানো তাদের সবার জন্য সবচেয়ে ফলপ্রসূ ছিল। 

ACTIVITY 4

Answer the following questions:

(1) Where did the bus stop?

Ans: The bus stopped in front of the church.

(2) What were the names of the two friends of Mita?

Ans: The names of the two friends of Mita were Amina and Sunita.

(3) How many Christians were taken to Agra fort?

Ans: A few thousand Christians were taken to Agra fort.

(4) Who were made to stand before the ferocious elephants?

Ans: The priest, father Joan da Cruz and a few thousand Christians were made to stand before the ferocious elephants.

(5) What did the elephant do with Father Joan da Cruz?

Ans: The elephant carried Father Joan da Cruz right up to the emperor and knelt before him, as if asked for mercy.

(6) Where was the fort of Shah Jahan located?

Ans: The fort of Shah Jahan was located in Agra.

ACTIVITY 5

Make a list of what Mita and her friends saw at the Bandel church.

Ans:

• A huge clock with four faces.

• The Prayer Hall.

• The Mast.

• The Cemetery.

• The statue of Mother Mary.

• Many wall paintings of Christ.

ACTIVITY 6

Fill in the blanks with proper words from the help box:

(1) We have many historical places in our country.

(2) Kaberi was very excited when she saw the museum in Kolkata.

(3) There are many huge buildings in our town.

(4) They were happy when they returned to their home town.

(5) Keep away from the ferocious animals.

(6) There was a loud noise in the classroom just before the teacher entered.

huge, happy, loud, historical, excited, ferocious

ACTIVITY 7

Suppose you went to a zoo with your parents and saw many interesting things there. Write five sentences to describe your experience.

Hints: name of the zoo – time of visit – animals and birds seen – eating habits – your experience

Answer:

 Last Sunday I went to the Zoological Garden, Alipore with ny parents. We visited the garden in the very early morning at 9 a.m. We saw many animals like tiger, elephant, deer etc and birds like peacock in the zoo. The tiger and the elephants were roaming in the jungle, the deers were eating grass. It was a unique experience. I wish to visit the zoo again.

Read More⬇️

Spread the love

You cannot copy content of this page