Latest Notes

চারণকবি কবিতা MCQ – ভারভারা রাও – একাদশ শ্রেণী সেমিস্টার ১ বিড়াল (প্রবন্ধ) MCQ- বঙ্কিমচন্দ্র চট্টোপাধ্যায় | Class 11 Semester 1 সাম্যবাদী নজরুল ইসলাম MCQ প্রশ্নোত্তর | একাদশ শ্রেণী বাংলা নুন – জয় গোস্বামী একাদশ শ্রেণী লালন শাহ্ ফকিরের গান একাদশ শ্রেণী সেমিস্টার ২ ভাব সম্মিলন – বিদ্যাপতি চারণকবি – ভারভারা রাও বাংলা সমার্থক শব্দের তালিকা বন ও বন্যপ্রাণী সংরক্ষণ প্রবন্ধ ঈশ্বরচন্দ্র বিদ্যাসাগর কবিতার প্রশ্ন উত্তর | একাদশ শ্রেণি সেমিস্টার ১

About the Author:

Ruskin Bond (1934 – ) is an Indian author of British descent. In 1992, he received the Sahitya Akademi Award for his short story collection, Our Trees Still Grow in Dehra. His famous works include Room On the Roof, A Flight of Pigeons, Angry River, The Blue Umbrella. The present text is an edited version of his short story Ghosts on the Verandah.

রাসকিন বন্ড (১৯৩৪ -) একজন ব্রিটিশ বংশোদ্ভূত ভারতীয় লেখক। ১৯৯২ সালে, তাঁর ছোট গল্প সংকলন, Our Trees Still Grow in Dehra-এর জন্য তিনি সাহিত্য আকাদেমি পুরষ্কার পেয়েছিলেন। তাঁর বিখ্যাত রচনাগুলির মধ্যে রয়েছে Room On the Roof, A Flight of Pigeons, Angry River, The Blue Umbrella । বর্তমান পাঠ্যটি তাঁর ছোট গল্প Ghosts on the Verandah  এর একটি সম্পাদিত সংস্করণ।

Ghosts On The Verandah (Unit 1) Bengali Meaning | Lesson 13 | Class 7

Anil’s mother’s memory was stored with an incredible amount of folklore, and she would sometimes astonish us with her stories of spirits and mischievous ghosts.

 অনিলের মায়ের স্মৃতি অবিশ্বাস্য পরিমাণ লোককথায় পরিপূর্ণ ছিল এবং তিনি মাঝেমধ্যেই তার প্রেত ও অনিষ্টকারী ভূতের গল্প বলে আমাদের অবাক করে দিতেন।

One evening, when Anil’s father was out of town, and Kamal and I had been invited to stay the night at Anil’s upper-storey flat in the bazaar, his mother began to tell us about the various types of ghosts she had known. 

একদিন সন্ধ্যায়, যখন অনিলের বাবা শহরের বাইরে ছিলেন, এবং কমল আর আমাকে রাতে অনিলদের বাজারের ভিতর উপরের তলার ফ্ল্যাটে থাকার জন্য আমন্ত্রণ জানানো হয়েছিল, তার মা বিভিন্ন ধরনের ভূতের গল্প বলা শুরু করলেন যেগুলি তিনি জানতেন।

Mulia, the maid– servant, having just taken a bath, came out on the verandah, with her hair loose.

মুলিয়া, পরিচারিকা মেয়ে সেই মাত্র স্নান সেরে বারান্দায় বেরিয়ে এসেছিল, খোলা চুলে।

“My girl, you ought not to leave your hair loose like that,” said Anil’s mother. “It is better to tie a knot in it.”

“বাছা আমার, ওই ভাবে খোলা চুলে থাকা তোমার উচিত নয়,” অনিলের মা বললেন। “চুলের মধ্যে গিট্ বেঁধে নেওয়াই ভালো।”

“But I have not oiled it yet,” said Mulia.

“কিন্তু আমি এখনও তো চুলে তেল দিইনি,” মুলিয়া বলল।

“Never mind, but you should not leave your hair loose towards sunset.

“কিছু মনে কর না , কিন্তু সূর্যাস্তের সময়ে তোমার ওই ভাবে চুল খুলে রাখা উচিৎ নয়।

There are spirits called Jinns who are attracted by long hair and pretty black eyes like yours.

জিন নামক একধরনের প্রেত আছে যারা তোমার মতো লম্বা চুল এবং সুন্দর কালো চোখের দেখে আকৃষ্ট হয়।

They may be tempted to carry you away!”

“ তারা হয়তো তোমাকে নিয়ে চলে যাওয়ার জন্য প্রলোভিত হতে পারে।”

“How dreadful!” exclaimed Mulia, hurriedly tying a knot in her hair, and going indoors to be on the safe side.

“কি ভয়ংকর!” মুলিয়া বিস্ময় প্রকাশ করে বলল, এবং তাড়াহুড়ো করে চুলে গিট দিয়ে নিরাপদে থাকতে ঘরের মধ্যে ঢুকে পড়ল।

Kamal, Anil and I sat on a string cot, facing Anil’s mother, who sat on another cot.

কমল, অনিল এবং আমি অনিলের মায়ের দিকে মুখ করে একটি খাটিয়াতে বসে ছিলাম, যিনি অন্য একটি খাটিয়ায় বসেছিলেন।

She was not much older than thirty-two, and had often been mistaken for Anil’s elder sister.

তাঁর বয়স বত্রিশ বছরের বেশি হবে না, এবং তাঁকে অনিলের দিদি ভেবে ভুল করা হত।

“Can you see Jinns, aunty?” I asked.

“কাকিমা, আপনি জিন দেখতে পান?” আমি জিজ্ঞাসা করলাম।

“Sometimes,” she said.

“কখনও কখনও” তিনি বললেন।

“There was a Mathematics teacher in our locality, whose pupils were about the same age as you.

“আমাদের এলাকায় একজন অঙ্কের শিক্ষক ছিলেন, যাদের বয়স ছিল তোমাদের মতোই।

One of the boys was very good at his lessons.

তাদের মধ্যে একটি ছেলে পড়াশোনায় খুব ভালো ছিল।

One day, while he sat at his desk in a corner of the classroom, the teacher asked him to fetch a book from the cupboard which stood at the far end of the room.

একদিন, ক্লাসরুমের এককোনে তার ডেস্কে যখন সে বসেছিল, শিক্ষক তাকে ঘরের দূরবর্তী প্রান্তে রাখা আলমারি থেকে একটা বই আনতে বললেন।

The boy, who felt lazy that morning, didn’t move from his seat.

ছেলেটি যে সেই সকালে অলস বোধ করছিল, তার আসন থেকে নড়ল না।

He merely stretched out his hand, took the book from the cupboard, and handed it to the teacher.

সে কেবল তার হাতটা বাড়াল, আলমারি থেকে বইটা নিল, এবং শিক্ষকের হাতে তুলে দিল।

Everyone was astonished, because the boy’s arm had stretched about four yards before touching the book!

সবাই অবাক হয়ে গেল, কারণ বইটিকে স্পর্শ করার আগে ছেলেটির হাতাটা প্রায় চার গজ প্রসারিত হয়েছিল!

They realised that he was a Jinn; that was the reason for his being so good at games and exercises which required great agility.”

তারা সবাই বুঝতে পারল যে সে আসলে এক জিন, আর এই কারণেই সে খেলাধুলায় এবং ব্যায়ামে এত ভালো যার জন্য দারুন চটপটে হওয়ার প্রয়োজন ছিল!”

“Well, I wish I was a Jinn,”said Anil. “Especially for volleyball matches.”

“বেশ, আমিও যদি একটা জিন হতে পারতাম”, অনিল বলল। “বিশেষ করে ভলিবল খেলার জন্য।”

Anil’s mother then told us about Munjia, a mischievous ghost who lives in lonely peepul trees.

অনিলের মা এরপর আমাদের মুঞ্জিয়ার কথা বললেন, এক অনিষ্টকারী ভূত যে একাকী অশ্বথ গাছে বাস করে।

When a Munjia is annoyed, he rushes out from his tree and upsets tongas, bullock-carts and cycles.

যখন কোনো মুঞ্জিয়া রেগে যায়, সে তার গাছ থেকে বেরিয়ে ছোটাছুটি করে এবং টাঙ্গা, গরুর গাড়ি, সাইকেল সমস্ত কিছু ওলট-পালট করে দেয়।

Even a bus is known to have been upset by a Munjia.

এমনকি এক মুঞ্জিয়া একটি বাসকেও উল্টে দিয়েছিল বলে শোনা যায়।

“If you are passing beneath a peepul tree at night,” warned Anil’s mother, “be careful not to yawn without covering your mouth or snapping your fingers in front of it.

“যদি তুমি রাত্রিবেলা কোনো অশ্বথ গাছের নিচ দিয়ে যাও”, অনিলের মা সতর্ক করলেন “সাবধান থাকবে, মুখ না ঢেকে বা মুখের সামনে আঙ্গুল দিয়ে আওয়াজ না করে হাই তুলবে না।

If you don’t remember to do that, the Munjia will jump down your throat and completely ruin your digestion!”

যদি তুমি এটা করতে ভুলে যাও, তাহলে মুঞ্জিয়া তোমার গলা দিয়ে লাফিয়ে নিচে নেমে যাবে এবং তোমার হজমশক্তি সম্পূর্ণভাবে নষ্ট করে দেবে।”

Read More👇
Lesson 1 Book of Nature
Leason 2 The Riddle
Lesson 3 We Are Seven
Lesson 4 The Beauty and the Beast
Lesson 5 Uncle Podger Hangs a Picture
Lesson 6 The Vagabond
Lesson 7 Mowgli’s Brothers/ Mowgli Among the Wolves
Leason 8 The Story of Proserpine
Lesson 9 J C Bose : A Beautiful Mind
Lesson 10 The Echoing Green
Lesson 11 The Axe
Lesson 12 My Diary
Lesson 13 Ghosts in the Verandah

Ghosts on the Verandah (Unit 1) Questions – Answers | Lesson 13 | Class 7

Activity 1

Fill in the following table with information from the text:

StatementReason
(a) The author went  to stay at Anil’s house.Anil’s father was out of town.
(b) Anil’s mother told them ghost stories.Anil’s mother’s memory was stored with an incredible amount of folklore.
(c) The boy in the classroom could stretch his hands four yards.He was a Jinn.
(d) Anil wished to be a Jinn.He would gain advantage in Volleyball matches.

Activity 2

Answer the following questions:

(a) What attracts a Jinn?

Ans: Jinns are attracted by long hair and pretty black eyes.

(b)  List the activities of an annoyed Munjia?

Ans: When a Munjia is annoyed, he rushes out from his tree and upsets tongas, bullock-carts and cycles and even a bus.

(c) Why must one be careful while yawning under a peepul tree at night?

Ans: One must be careful while yawning under a peepul tree at night because if someone does it without covering the mouth or snapping one’s fingers in front of the mouth, the Munjia will jump down the throat and completely ruin one’s digestion.

(d) How did the boy in the class show that he was a Jinn?

Ans: The boy fetched a book by stretching his hand about four yards. This is how the boy in the class showed that he was a Jinn.

Activity 3

Fill in the blanks by choosing appropriate words from the box given below. You may need to change the form of the words:

incredible, fetch, cupboard, agility

(a) Since she is a gymnast, she has great_______________________

Ans: (a) Since she is a gymnast, she has great agility.

(b) Tuhin _______ a bucket of water.

Ans: (b) Tuhin fetched a bucket of water.

(c) Your story is _____________

Ans: (c) Your story is incredible.

(d) The utensils are kept inside a__________

Ans: (d) The utensils are kept inside a cupboard.

Activity 4

Complete the following comparisons by correctly choosing the word from the box given below:

cold, hot, black, proud, brave, green, heavy, gentle, firm, busy

(a) as black as coal

(b) as brave as a lion

(c) as busy as a bee

(d) as gentle as a lanb

(e) as proud as a peacock

(f) as green as grass

(g) as firm as a rock

(h) as heavy as lead

(i) as cold as ice

(j) as hot as fire

Activity 5

Rewrite the following sentences using the adverbs given in brackets in the appropriate place:

(a) This exercise is easy. (too)

Ans: This exercise is too easy.

(b) The train is fast. (fairly)

Ans:  The train is fairly fast.

(c) The bottle is full. (quite)

Ans: The bottle is quite full.

(d) We won the match. (nearly)

Ans: We nearly won the match.

(e) We are late, let us hurry. (rather)

Ans: We are late, let us rather hurry.

(f) She has come in. (just)

Ans: She has just come in.

(g) He makes a mistake. (never)

Ans: He never makes a mistake.

(h) I get up early in the morning. (always)

Ans: I always get up early in the morning.

(i) I am sorry. (very)

Ans: I am very sorry.

(j) He was intelligent to solve the problem. (enough)

Ans: He was enough intelligent to solve the problem.

Spread the love

You cannot copy content of this page