Memory In Marble Bengali Meaning | Class 5 | Lesson 4
Tarun studies in class five.
তরুণ ক্লাস ফাইভে পড়াশোনা করে।
His teacher has given a task to the students of his class.
তার শিক্ষক তার ক্লাসের ছাত্রছাত্রীদের একটি কাজ দিয়েছেন।
He has told them to write a paragraph on the Taj Mahal.
তিনি তাদের তাজমহলের উপর একটি অনুচ্ছেদ লিখতে বলেছেন।
But Tarun does not know much about the Taj Mahal.
কিন্তু তরুণ তাজমহল সম্পর্কে বেশি কিছু জানে না।
He only knows that it is a beautiful monument situated in Agra.
সে কেবল জানে যে এটি আগ্রায় অবস্থিত একটি সুন্দর স্মৃতিসৌধ।
Worried, he came back home in the evening and asked his grandfather: “Grandfather, can you tell me something about Taj Mahal?”
চিন্তিত হয়ে সে সন্ধ্যায় বাড়ি ফিরে আসে এবং ঠাকুরদাকে জিজ্ঞাসা করল: “ঠাকুরদা, তুমি কি আমাকে তাজমহল সম্পর্কে কিছু বলতে পারবে?”
Tarun’s grandfather was a retired teacher.
তরুনের ঠাকুরদা ছিলেন একজন অবসরপ্রাপ্ত শিক্ষক।
He knew a lot about this beautiful monument.
এই সুন্দর স্মৃতিসৌধটি সম্পর্কে তিনি অনেক কিছু জানতেন।
He smiled and said, “Ok. If you promise to be a good boy, I will tell you many things about the Taj.”
তিনি হাসলেন এবং বললেন, “ঠিক আছে। তুমি যদি ভালো ছেলে হওয়ার প্রতিশ্রুতি দাও, আমি তোমাকে তাজ সম্পর্কে অনেক কিছুই বলব।”
Tarun promised not to be naughty.
তরুণ দুষ্টু না হওয়ার প্রতিশ্রুতি দিল।
So, his grandfather began to tell him the story of Taj Mahal.
তাই, তার ঠাকুরদা তাকে তাজমহলের গল্প বলতে শুরু করলেন।
“Once upon a time there lived a prince named Khurram.
“একসময় খুররাম নামে এক রাজপুত্র থাকতেন।
He was the son of Jehangir, and the grandson of Akbar the Great.
তিনি ছিলেন জাহাঙ্গীরের পুত্র এবং মহান সম্রাট আকবরের নাতি।
One day Khurram went to the Meena Bazaar with his friends.
একদিন খুররাম তার বন্ধুদের সাথে মীনা বাজারে গিয়েছিলেন।
There he caught a glimpse of an extremely beautiful girl who was selling silk and glass beads.
সেখানে তিনি এক অত্যন্ত সুন্দরী মেয়েকে এক ঝলক দেখতে পেয়েছিলেন যে রেশম ও কাচের পুঁতি বিক্রি করছিল।
The girl was Arjumand Banu Begum.
মেয়েটি ছিল আরজুমান্দ বানু বেগম।
She was born in a family of a Persian nobility.
তিনি পারস্যের এক অভিজাত পরিবারে জন্মগ্রহণ করেছিলেন।
After meeting her, Khurram went back to his father and said that he wanted to marry her.
তার সাথে দেখা করার পরে, খুররম তার বাবার কাছে ফিরে গিয়েছিলেন এবং বলেছিলেন যে তিনি তাকে বিয়ে করতে চান।
Khurram married Arjumand Banu Begum in 1612, five years after their first meeting.”
খুররম আরজুমান্দ বানু বেগমকে বিয়ে করেছিলেন ১৬১২ সালে, তাদের প্রথম দেখা হওয়ার পাঁচ বছর পরে।”
At this point Tarun stopped his grandfather : “But, grandfather, I don’t want to hear the story of prince Khurram. I want to know about the Taj Mahal.”
এ সময় তরুণ তার ঠাকুরদাকে থামিয়ে দিল: “কিন্তু ঠাকুরদাদা, আমি রাজকুমার খুররামের গল্প শুনতে চাই না। আমি তাজমহল সম্পর্কে জানতে চাই।”
“Be patient, Tarun. Let me finish the whole story,” said his grandfather.
“ধৈর্য ধর, তারুন। আমাকে পুরো গল্পটি শেষ করতে দাও,” তার ঠাকুরদা বললেন।
“All right” said Tarun.
“ঠিক আছে” তরুন বলল।
His grandfather continued with the story.
তাঁর দাদা গল্পটি বলা চালিয়ে যান।
“Prince Khurram was later known as Shah Jahan. He became the emperor in the year 1628. Arjumand Banu Begum was later renamed as Mumtaz Mahal.”
“পরে যুবরাজ খুররম শাহজাহান নামে পরিচিত হন। তিনি ১৬২৮ সালে সম্রাট হন। আরজুমান্দ বানু বেগমকে পরে নামকরণ করা হয় মমতাজ মহল।”
“But what does the name Mumtaz Mahal mean?” asked Tarun.
“কিন্তু মমতাজ মহল নামের অর্থ কী?” তরুন জিজ্ঞাসা করল।
“It means the brightest crown of the world,” answered his grandfather.
“এর অর্থ বিশ্বের সবথেকে উজ্জ্বল মুকুট,” তার ঠাকুরদা জবাব দিলেন।
Then he continued with his tale, “When Mumtaz was on her deathbed, Shah Jahan promised her that he would not marry again. He also promised her that he would build the most beautiful mausoleum over her grave.”
তারপরে তিনি তাঁর কাহিনীটি বলা চালিয়ে গেলেন,”মমতাজ যখন তাঁর মৃত্যুশয্যায় ছিলেন, তখন শাহ জাহান তাকে প্রতিশ্রুতি দিয়েছিলেন যে তিনি আর বিয়ে করবেন না। তিনি তাকে প্রতিশ্রুতি দিয়েছিলেন যে তিনি তাঁর সমাধির উপরে সবচেয়ে সুন্দর স্মৃতিসৌধ নির্মাণ করবেন।”
“What is a mausoleum, grandfather?” asked Tarun in surprise.
“স্মৃতিসৌধ কি, ঠাকুরদা?” তরুণ অবাক হয়ে জিজ্ঞাসা করল।
“Oh! A mausoleum is a building built to house the dead,” said grandfather.
“ওহ! একটি স্মৃতিসৌধ হল মৃতদের আশ্রয় দেওয়ার জন্য নির্মিত একটি অট্টালিকা,” ঠাকুরদা বললেন।
According to legends, Shah Jahan was so sad after her death that he ordered the court to mourn for two years.
লোক কাহিনী অনুসারে, তার মৃত্যুর পরে শাহ জাহান এতটাই দু:খিত হয়েছিলেন যে তিনি রাজসভাকে দু’বছরের জন্য শোক করার নির্দেশ দিয়েছিলেন।
Later, Shah Jahan started to build the world’s most beautiful monument beside the river Yamuna in memory of his beloved wife.
পরে শাহজাহান তাঁর প্রিয় স্ত্রীর স্মরণে যমুনা নদীর পাশে বিশ্বের সবচেয়ে সুন্দর স্মৃতিসৌধ নির্মাণ শুরু করেন।
It took 22 years and 22,000 workers to build the monument.
স্মৃতিসৌধটি তৈরি করতে ২২ বছর এবং ২২০০০ শ্রমিক লেগেছিল।
The Taj Mahal was built entirely out of white marble.
তাজমহল পুরোপুরি সাদা মার্বেলে দিয়ে তৈরি করা হয়।
This white marble was brought in from all over Asia.
এই সাদা মার্বেল সমগ্র এশিয়া থেকে আনা হয়।
When Shah Jahan died in 1666, his body was placed next to the grave of Mumtaz Mahal.
১৬৬৬ সালে শাহ জাহান যখন মারা যান তখন তাঁর মরদেহ মমতাজ মহলের কবরের পাশে রাখা হয়।
This magnificent monument came to be known as the Taj Mahal.
এই বিশাল স্মৃতিসৌধটি তাজমহল হিসাবে পরিচিতি লাভ করে।
It is now considered to be one among the seven wonders of the World.
এটি এখন বিশ্বের সাতটি বিস্ময়ের মধ্যে একটি হিসাবে বিবেচিত হয়।
Grandfather paused for a moment. “Well, I have told you quite a lot today. Will this be helpful enough?”
ঠাকুরদা এক মুহুর্তের জন্য থামলেন। “ঠিক আছে, আমি আজ তোমাকে অনেক কিছু বলেছি। এটি কি যথেষ্ট সহায়ক হবে?”
“Oh yes, now I can easily write a paragraph on the Taj Mahal,” said Tarun happily.
“ওহ হ্যাঁ, এখন আমি সহজেই তাজমহলের উপর একটি অনুচ্ছেদ লিখতে পারব,” তরুণ খুশিতে বলল।
Memory In Marble Question Answers | Lesson 4 | Class 5
ACTIVITY 1
Let’s complete the sentences with information from the text:
Answer:
(a) Tarun’s grandfather knew a lot about the Taj Mahal because he was a retired teacher.
(b) Akbar the Great was the grandfather of prince Khurram.
(c) Khurram first saw Arjumand Banu Begum at Meena Bazaar.
(d) Prince Khurram was later known as Shah Jahan.
(e) “Mumtaz Mahal” means the brightest crown of the world.
(f) Shah Jahan built the Taj Mahal in memory of his beloved wife Arjumand Banu Begum who was later renamed as Mumtaz Mahal.
(g) Taj Mahal is one of the seven wonders of the world.
ACTIVITY 2
Let’s arrange the jumbled words with the help of the given hints:
Answer:
(a) seumuamlo – Mausoleum (hint: a building in which there is a grave)
(b) spneria – Persian (hint: a man from Persia)
(c) lejwe – Jewel (hint: a valuable stone)
(d) sligmpe – Glimpse (hint: a look only for a moment)
ACTIVITY 3(a)
Find out some describing words from the text and put them in the box below:
Answer:
Beautiful, Good, Naughty, Brightest, Beloved, Magnificent, Wonder.
ACTIVITY 3(b)
Let’s make sentences with the adjectives given below:
honest, poor, narrow, true
Honest👉 My father is an honest man.
Poor👉 We should help the poor.
Narrow👉 The road in front of our school is narrow.
True👉 A true friend always helps in danger.
ACTIVITY 4
Let’s change forms of the following doing words.
Answer:
Present | Past |
tell | told |
smile | smiled |
catch | caught |
go | went |
want | wanted |
ACTIVITY 5
Fill in the blanks with suitable prepositions from the box.
Answer:
(a) My uncle visited us on the 5th of April.
(b) Ram went to play football during the tiffin-break.
(c) Mr. Brown lives in England.
(d) The tail of a monkey is long.
(e) The cat is sleeping under the table.
(f) Mrs. Das brought sweets for the children.
(g) Rahul came to my house this morning.
in, for, of, under, during, on, to
ACTIVITY 6
Fill in the blanks with appropriate articles.
Answer:
The Taj Mahal is one of the greatest wonders of the world. It is a wonderful specimen of architecture. A monument like this is rare to find. I am proud to be an Indian.
ACTIVITY 7
Suppose you have visited a place of interest. Now write at least five sentences about that place. Begin with the name of the place. Here are some hints.
Hints :
1. Last summer I visited the Victoria Memorial.
2. I went there with my parents.
3. I saw the great white marbled building.
4. We went inside the Victoria Memorial.
5. There we saw a great collection of swords used by the kings of Bengal.
ACTIVITY 8
Write five sentences about your journey from your home to school. You can use the following hints:
Distance between home and school – modes of travelling – important landmarks – things you see in the course of your journey – the most exciting part of your journey.
The distance between our home and school is 2 kilometres. I go to school by bicycle. I have to pass the Grameen Bank to reach my school. In the course of my journey I come across green fields, a small forest and a biscuit factory. Watching the sunset after the school hours is very exciting.
ACTIVITY 9
You have seen a route map in lesson 2. Draw a route map of your journey from your home to school.
Do yourself.
Read More⬇️
- Lesson 1 India: Superpower in Cricket
- Lesson 2 A Feat on Feet
- Lesson 3 Phulmani’s India
- Lesson 4 Memory in Marble
- Lesson 5 My School Days
- Lesson 6 The Clever Monkey
- Lesson 7 The Rebel Poet
- Lesson 8 Buildings to Remember
- Lesson 9 The Bird’s Eye
- Lesson 10 A Great Social Reformer
- Lesson 11 The Finishing Point
- Lesson 12 Beyond Barriers