My School Days (Part 2) Bengali Meaning | Class 5 English
There were quite a number of good teachers in our school.
আমাদের স্কুলে বেশ কয়েকজন ভাল শিক্ষক ছিলেন।
B.D Roy taught us English.
বি.ডি রায় আমাদের ইংরেজি শিখিয়েছিলেন।
He was a small man who took great care to ensure that we pronounced English correctly.
তিনি একজন খাটো মানুষ ছিলেন যিনি আমাদের ইংরাজি উচ্চারণ নিশ্চিত করার জন্য খুব যত্ন নিয়েছিলেন।
One day he told us the story of The Ox and The Frog from Aesop’s fables.
একদিন তিনি আমাদেরকে এশপের উপকথা থেকে ষাড় এবং ব্যাঙের গল্পটি বলেছিলেন।
Before telling us the story, he taught us how the pronunciation of ‘the’ depends on whether the following word begins with a vowel or a consonant.
আমাদেরকে গল্পটি বলার আগে, তিনি আমাদের শিখিয়েছিলেন যে কীভাবে “the” এর উচ্চারণটি নির্ভর করে তার পরের শব্দটি স্বরবর্ণ না ব্যঞ্জনবর্ণ দিয়ে শুরু হয় তার উপর।
I fondly remember our head pandit, Bhattacharya Sir, for his excellent handwriting.
আমি আমাদের হেড পণ্ডিত ভট্টাচার্য স্যারকে তাঁর দুর্দান্ত হাতের লেখার জন্য স্নেহের সঙ্গে স্মরণ করি।
I don’t think anybody else could write Bengali more beautifully on the blackboard.
আমি মনে হয় না আর কেউ ব্ল্যাকবোর্ডে আরও সুন্দর করে বাংলা লিখতে পারে।
I was not very good at sports.
আমি খেলাধুলায় খুব একটা ভাল ছিলাম না।
But I could draw very well.
তবে আমি খুব ভাল আঁকতে পারতাম।
As a result, I became the favourite of our drawing teacher, Ashubabu.
ফলস্বরূপ, আমি আমাদের অঙ্কন শিক্ষক আশুবাবুর প্রিয় হয়ে উঠেছিলাম।
He was given the charge of decorating the hall for the annual prize-distribution ceremony.
বার্ষিক পুরষ্কার-বিতরণ অনুষ্ঠানে তাকে হলঘর সাজানোর দায়িত্ব দেওয়া হয়েছিল।
He also conducted an event called ‘Music drawing’.
তিনি ‘সঙ্গীত অঙ্কন’ নামে একটি ইভেন্টও(অনুষ্ঠান) পরিচালনা করেছিলেন।
For this event, there would be a blackboard and coloured chalks on a table.
এই ইভেন্টের জন্য, একটি টেবিলে একটি ব্ল্যাকবোর্ড এবং রঙিন চক থাকবে।
A student would sing a song and another would draw a picture on the blackboard, trying to capture in lines and colour the essence of the song.
একজন ছাত্র একটি গান গাইত এবং অন্যজন ব্ল্যাকবোর্ডে একটি ছবি আঁকত, গানের লাইনগুলি ছবিতে ফুটিয়ে চেষ্টা করত এবং গানের সারমর্মটি রাঙিয়ে তুলতো।
In this way, through many such happy and memorable episodes, I spent six years of my school life.
এইভাবে, এই জাতীয় অনেক আনন্দময় এবং স্মরণীয় পর্বের মধ্য দিয়ে, আমি আমার স্কুল জীবনের ছয় বছর অতিবাহিত করেছি।
Ten years after leaving school, I went back there just once, probably to attend a reunion of ex-students.
স্কুল ছাড়ার দশ বছর পরে, আমি কেবলমাত্র একবার সেখানে আবার ফিরে গিয়েছিলাম, সম্ভবত প্রাক্তন ছাত্রদের পুনর্মিলনে যোগ দিতে।
As I entered the hall, I noted with surprise that I could not recognize it.
আমি যখন প্রবেশ করলাম তখন আমি অবাক হয়ে লক্ষ্য করলাম যে আমি এটি চিনতে পারি নি।
The hall which had seemed enormous earlier, did not seem to be quite that big then.
যে হলঘরটি আগে অনেক বড় মনে হয়েছিল, ততটা বড় মনে হয় নি।
Not only the hall, but even the doors, the classrooms, the benches and the corridor appeared to be much smaller.
কেবলমাত্র হলঘর নয়,এমনকি দরজা, শ্রেণিকক্ষ, বেঞ্চ এবং করিডোরও অনেক ছোট বলে মনে হয়েছিল।
This feeling was natural, though.
যদিও এই অনুভূতিটি স্বাভাবিক ছিল।
I was five feet three inches tall when I left school and now I have grown to about six and a half feet.
স্কুল ছাড়ার সময় আমি পাঁচ ফুট তিন ইঞ্চি লম্বা ছিলাম এবং এখন আমি বেড়ে প্রায় সাড়ে ছয় ফুট।
I have grown a lot in all these years, but my school has not.
আমি এই সব বছরে অনেক বেড়েছি, কিন্তু আমার স্কুল বাড়েনি।
I have never gone back to my school since then.
আমি এর পরে আর কখনও আমার স্কুলে ফিরে যাইনি।
It is indeed a pleasure to look back and relive the past moments of joy.
পিছনে ফিরে তাকানো এবং অতীতের আনন্দের মুহুর্তগুলিতে কল্পনায় ফিরে যাওয়া সত্যিই আনন্দের।
My School Days (Part 2) Questions Answers | Class 5 English
ACTIVITY 6
Let’s complete the following sentences with information from the text:
(a) The subject that B.D Roy taught was English.
(b) The author remembers the head pandit Bhattacharya Sir for his excellent handwriting.
(c) Ashubabu conducted an event called Music drawing.
(d) The time span of the author’s school-life was six years.
(e) The author went back to his school one more time to attend a reunion of ex-students.
ACTIVITY 7
Let’s answer the following question:
(a) How did B.D. Roy teach the pronunciation of ‘the’?
Ans: B.D. Roy taught that the pronunciation of ‘the’ depends on whether the following word begins with a vowel or a consonant.
(b) How did the author get to be Ashubabu’s favourite?
Ans: The author could draw very well and Ashubabu was the drawing teacher of the school. In this way, the author got to be Ashubabu’s favourite.
(c) What was ‘Music drawing’?
Ans: In ‘Music drawing’ there would be a blackboard and coloured chalks on a table. A student would sing a song and another would draw a picture on the blackboard, trying to capture in lines and colour the essence of the song.
(d) Why did everything seem much smaller to the author when he went back to school after ten years?
Ans: Everything seemed much smaller to the author because he visited the school after a gap of ten years.
(e) What is ‘a pleasure’ according to the author?
Ans: According to the author, looking back and reliving the past moments of joy is ‘a pleasure’.
ACTIVITY 8
Let’s fill in the blanks with words from the box:
(1) Sachin Tendulkar is my favourite cricketer.
(2) When Rip Van Winkle came back to the village the next morning, he could not recognize it.
(3) Most people have sweet memories of childhood.
(4) The student could not pronounce the word correctly.
(5) Mr. Das is an excellent teacher.
pronounce, excellent, favourite, memories, recognize
ACTIVITY 9(a)
Let’s identify the subject and predicate in the following sentences:
[উত্তরের ক্ষেত্রে Subject গুলিকে Italicized করা হয়েছে। বাক্যের অবশিষ্ট অংশটি হল Predicate]
Answer:
(1) One day he told us the story ‘The Ox and The Frog’ from Aesop’s fables.
(2) B.D. Roy taught us English.
(3) He was a small man and he took great care to ensure that we pronounced English correctly.
(4) But I could draw very well.
(5) Ashubabu was given the charge of the decorating the hall for the annual prize distribution ceremony.
ACTIVITY 9(b)
Let’s split the sentences mentioned in Activity 9(a) into subject and predicate, and fill in the given chart:
Subject | Predicate |
He | One day told us the story ‘The Ox and The Frog’ from Aesop’s fables. |
B.D.Roy | taught us English. |
He | was a small man and took great care to ensure that we pronounced English correctly. |
I | But could draw very well. |
Ashubabu | was given the charge of decorating the hall for the annual prize distribution ceremony. |
ACTIVITY 10
Fill in the blanks with present continuous tense of the giving verbs in brackets.
(1) What are you doing (do) tonight?
(2) John is reading (read) a book now.
(3) Ali and Sudip are working (work) late today.
(4) Mita is listening (listen) to music.
(5) Raju is sitting (sit) next to Sunil.
(6) How many other students are studying (study) with you?
(7) The phone is ringing (ring).
Read More⬇️
- Lesson 1 India: Superpower in Cricket
- Lesson 2 A Feat on Feet
- Lesson 3 Phulmani’s India
- Lesson 4 Memory in Marble
- Lesson 5 My School Days
- Lesson 6 The Clever Monkey
- Lesson 7 The Rebel Poet
- Lesson 8 Buildings to Remember
- Lesson 9 The Bird’s Eye
- Lesson 10 A Great Social Reformer
- Lesson 11 The Finishing Point
- Lesson 12 Beyond Barriers