The Author and the Text :
Pundit Jawaharlal Nehru was a great freedom fighter and the first Prime Minister of independent India. He was a very good writer as well. The Discovery of India, Glimpses of World History and Autobiography are some of his noted works. During the late 1920s, he wrote a series of letters to his young daughter Indira to share his ideas, thoughts, and knowledge with her. These letters were later compiled into a book titled Letters from a Father to his Daughter.
পন্ডিত জওহরলাল নেহেরু ছিলেন একজন মহান মুক্তিযোদ্ধা এবং স্বাধীন ভারতের প্রথম প্রধানমন্ত্রী। তিনি খুব ভাল লেখকও ছিলেন। “The Discovery of India”, “Glimpses of World History” এবং “Autobiography” হল তাঁর কিছু উল্লেখযোগ্য রচনা। ১৯২০ এর দশকের শেষের দিকে তিনি তাঁর মেয়ে ইন্দিরাকে তাঁর ধারণা, চিন্তাভাবনা এবং জ্ঞান ভাগ করে নেওয়ার জন্য একাধিক চিঠি লিখেছিলেন। এই চিঠিগুলি পপরবর্তীতে “Letters from a Father to his Daughter” নামে একটি বইয়ে সংকলিত করা হয়েছিল।
The Book of Nature(Unit I ) Bengali Meaning | Class 7 | English
When you and I are together you often ask me questions about many things and I try to answer them.
যখন তুমি এবং আমি একসাথে থাকি তুমি প্রায়শই আমাকে অনেক বিষয় সম্পর্কে প্রশ্ন জিজ্ঞাসা কর এবং আমি সেগুলির উত্তর দেওয়ার চেষ্টা করি।
Now that you are at Mussoorie and I am in Allahabad we cannot have these talks.
এখন তুমি যেহেতু মুসৌরিতে এবং আমি এলাহাবাদে আমাদের এই কথাবার্তাগুলি হয় না।
I am therefore going to write to you from time to time short accounts of the story of our earth and the many countries, great and small, into which it is divided.
অতএব আমি তোমাকে সময়ে সময়ে আমাদের পৃথিবীর গল্প এবং অনেক বড় ও ছোটো ভাগে বিভক্ত দেশের গল্পের সংক্ষিপ্ত বিবরণ লিখতে যাচ্ছি ।
You have read a little about English history and Indian history.
তুমি ইংরেজি ইতিহাস এবং ভারতীয় ইতিহাস সম্পর্কে অল্প কিছুটা পড়েছ।
But England is only a little island and India, though a big country, is only a small part of the earth’s surface.
তবে ইংল্যান্ড কেবলমাত্র একটি ছোট দ্বীপ এবং ভারত, যদিও একটি বড় দেশ, এটি পৃথিবীপৃষ্ঠের একটি সামান্য অংশ মাত্র।
If we want to know something about the story of this world of ours we must think of all the countries and all the peoples that have inhabited it, and not merely of one little country where we may have been born.
আমরা যদি আমাদের এই পৃথিবীর গল্প সম্পর্কে কিছু জানতে চাই তবে আমাদের অবশ্যই সমস্ত দেশ এবং এটিতে বসবাসকারী সমস্ত মানুষদের সম্পর্কে অবশ্যই ভাবতে হবে, এবং কেবল একটি ছোট্ট দেশ নয় যেখানে আমরা জন্মগ্রহণ করেছি।
I am afraid I can only tell you very little in these letters of mine.
আমার ভয় হচ্ছে আমি আমার এই চিঠিগুলিতে তোমাকে খুব সামান্যই বলতে পারব।
But that little, I hope, will interest you and make you think of the world as a whole, and of other peoples in it as our brothers and sisters.
তবে সেই সামান্যই, আমি আশা করি, তোমাকে আগ্রহী করে তুলবে এবং সমগ্র বিশ্বকে সম্পূর্ণভাবে এবং এর অন্যান্য লোকদেরকে আমাদের ভাই-বোন হিসাবে ভাবিয়ে তুলবে।
When you grow up you will read about the story of the earth and her peoples in fat books and you will find it more interesting than any other story or novel that you may have read.
তুমি যখন বড় হবে তখন তুমি মোটা বইয়ে পৃথিবী এবং তার মানুষদের গল্প পড়বে এবং তুমি যে গল্প বা উপন্যাস পড়েছ তার চেয়ে আরও বেশি আকর্ষণীয় দেখতে পাবে।
You know of course that our earth is very, very old-millions and millions of years old.
তুমি অবশ্যই জান যে আমাদের পৃথিবী খুব, খুব পুরানো-মিলিয়ন-মিলিয়ন (১ মিলিয়ন = ১০,০০০০০) বছর পুরাতন।
And for a long long time there were no men or women living in it.
এবং দীর্ঘকাল যাবৎ সেখানে কোনও পুরুষ বা মহিলা বাস করেনি।
Before the men came there were only animals, and before the animals there was a time when no kind of life existed on the earth.
মানুষেরা আসার আগে কেবলমাত্র জীবজন্তুরা থাকত এবং জীবজন্তুদের আগে এমন এক সময় ছিল যখন পৃথিবীতে কোনও প্রকার জীবনের অস্তিত্ব ছিল না।
It is difficult to imagine this world of ours, which is so full today of all kinds of animals and men, to be without them.
আমাদের এই পৃথিবী যা আজ সমস্ত ধরণের প্রাণী এবং মানুষে এতটা পরিপূর্ণ, তাকে এইসব ছাড়া কল্পনা করা কঠিন।
But scientists and those who have studied and thought a great deal about these matters tell us that there was a time when the earth was too hot for any living being to live on it.
তবে বিজ্ঞানীরা এবং যারা এই বিষয়গুলি সম্পর্কে অধ্যয়ন করেছেন এবং ভেবেছিলেন তারা আমাদের বলেন যে একটা সময় ছিল যখন পৃথিবী খুব উত্তপ্ত ছিল যখন কোনও প্রাণীই এখানে বেঁচে থাকতে পারত না।
And if we read their books and study the rocks and the fossils (the remains of old animals) we can ourselves see that this must have been so.
এবং আমরা যদি তাদের বই পড়ি এবং শিলা এবং জীবাশ্ম (প্রাচীন প্রাণীদের অবশেষ) অধ্যয়ন করি, আমরা নিজেরাই দেখতে পারি যে এটি অবশ্যই এমনই হয়েছিল।
The Book of Nature(Part 1)| Questions – Answers | Class 7
Activity 1
Underline the appropriate alternatives :
(a) India is in fact a (big/ small/ huge) part of the earth’s surface.
(b) Once upon a time the earth was too (cold/ dark/ hot) for any living being to survive.
(c) Fossils are (a type of wild animal/ one kind of hard rock/ the remains of old living beings).
Activity 2
Answer the following questions in complete sentences :
(a) What must we do to know about the tale of this world?
Ans: We must know about all the countries and all the people who have inhabited in it to know the tale of this world.
(b) How old is our earth?
Ans: Our earth is very, very old-millions and millions of years old.
(c) Who roamed the earth before the arrival of human beings?
Ans: Only animals roamed the earth before the arrival of human beings.
Activity 3
Fill in the blanks with suitable words from the text. The first letters of the words are given :
(a) As a subject, history is quite interesting.
(b) We have good relations with our neighbouring country.
(c) Plants need air, water and sunlight to grow.
(d) Can you imagine how big the Universe is?
(e) You should study regularly if you want to be a good student.
Activity 4
Make meaningful sentences with the following words :
a) interest : I have no interest in politics.
b) surface : The surface of the mat is very rough.
c) inhabited : The villages are inhabited by different religious people.
d) together : Let’s walk together.
d) scientist : My brother is a junior scientist.
Read More👇
Lesson 1 Book of Nature
Leason 2 The Riddle
Lesson 3 We Are Seven
Lesson 4 The Beauty and the Beast
Lesson 5 Uncle Podger Hangs a Picture
Lesson 6 The Vagabond
Lesson 7 Mowgli’s Brothers/ Mowgli Among the Wolves
Leason 8 The Story of Proserpine
Lesson 9 J C Bose : A Beautiful Mind
Lesson 10 The Echoing Green
Lesson 11 The Axe
Lesson 12 My Diary
Lesson 13 Ghosts in the Verandah
The Book of Nature (Unit 2) | Bengali Meaning | Lesson 1 | Class 7
You read history in books.
তুমি বইয়ে ইতিহাস পড়েছ।
But in old times when men did not exist surely no books could have been written.
কিন্তু প্রাচীন কালে যখন মানুষের অস্তিত্ব ছিল না তখন অবশ্যই কোনও বই লেখা হয় নি।
How then can we find out what happened then?
তাহলে আমরা কীভাবে জানতে পারি তখন কী ঘটেছিল?
We cannot merely sit down and imagine everything.
আমরা কেবল বসে বসে সমস্ত কিছু কল্পনা করতে পারি না।
This would be very interesting for we could imagine anything we wanted to and would thus make up the most beautiful fairy tales.
এটি খুব মজার হতো কারণ আমরা যে কোনও কিছুই কল্পনা করতে পারি এবং তাহলে সবচেয়ে সুন্দর রূপকথার গল্প তৈরি হতো।
But this need not be true as it would not be based on any facts that we had seen.
তবে এটি সত্য হওয়ার দরকার হত না কারণ আমরা দেখেছি এটি কোনও সত্যিকারের ঘটনার ভিত্তিতে হত না।
But although we have no books written in those far-off days, fortunately we have some things which tell us a great deal as well almost as a book would.
তবে যদিও অতীতের দিনগুলিতে আমাদের কোনও লেখা বই নেই, সৌভাগ্যক্রমে আমাদের কাছে এমন কিছু জিনিস রয়েছে যা আমাদেরকে অনেক বিষয় জানায় তেমন প্রায় একটি বইও বলে।
We have rocks and mountains and seas and stars and rivers and deserts and fossils of old animals.
আমাদের কাছে পাথর, পাহাড়, সমুদ্র, নক্ষত্র এবং মরুভূমি এবং পুরাতন প্রাণীর জীবাশ্ম রয়েছে।
These and other like things are our books for the earth’s early story.
এগুলি এবং অন্যান্য এধরনের জিনিসগুলি পৃথিবীর অতীত গল্পের জন্য আমাদের বই।
And the real way to understand this story is not merely to read about it in other people’s books but to go to the great Book of Nature itself.
এবং এই গল্পটি বোঝার আসল উপায় কেবলমাত্র অন্য লোকের বই পড়া নয়, প্রকৃতির নিজস্ব বিশাল বইতে যাওয়াও উচিৎ।
You will I hope soon begin to learn how to read this story from the rocks and mountains.
আমি আশা করি তুমি শীঘ্রই শিখতে শুরু করবে কীভাবে এই গল্পটি পাথর এবং পাহাড় থেকে পড়তে হবে।
Imagine how fascinating it is!
ভাবো তো কত চিত্তাকর্ষক!
Every little stone that you see lying in the road or on the mountain side may be a little page in nature’s book and may be able to tell you something if you only knew how to read it.
তুমি রাস্তায় বা পাহাড়ের পাশে শুয়ে থাকা প্রতিটি ছোট পাথর প্রকৃতির বইয়ের একটি ছোটো পৃষ্ঠা হতে পারে এবং তোমাকে কিছু বলতে সক্ষম হতে পারে যদি শুধু তুমি জান কীভাবে পড়তে হয়।
To be able to read any language, Hindi or Urdu or English, you have to learn its alphabet.
যে কোনও ভাষা, হিন্দি, উর্দু বা ইংরেজি পড়তে সক্ষম হতে, তোমাকে এর বর্ণমালা শিখতে হবে।
So also you must learn the alphabet of nature before you can read her story in her books of stone and rock.
পাথর ও শিলার বইগুলিতে তার গল্পটি পড়ার আগে তোমাকে অবশ্যই প্রকৃতির বর্ণমালা শিখতে হবে।
Even now perhaps you know a little how to read this.
এমনকি এখন তুমি সম্ভবত এটি কীভাবে পড়তে হয় জানতে পেরেছো।
If you see a little round shiny pebble, does it not tell you something?
তুমি যদি একটি গোল চকচকে নুড়ি দেখ তবে কি এটি তোমাকে কিছু বলে না?
How did it get round and smooth and shiny without any corners or rough edges?
কোনো কোণ বা রুক্ষ প্রান্ত ছাড়াই এটি কীভাবে গোল এবং মসৃণ এবং চকচকে হয়ে উঠল?
If you break a big rock into small bits, each bit is rough and has corners and rough edges.
তুমি যদি একটি বড় শিলাকে অনেকগুলি ছোট ছোট টুকরাতে ভেঙে ফেল, তবে প্রতিটি টুকরাতে রুক্ষ এবং কোণ এবং রুক্ষ প্রান্ত রয়েছে।
It is not at all like a round smooth pebble.
এটি মোটেও গোলাকার মসৃণ নুড়ি পাথরের মতো নয়।
How then did the pebble become so round and smooth and shiny?
তাহলে কীভাবে নুড়ি এত গোলাকার এবং মসৃণ এবং চকচকে হয়ে উঠল?
It will tell you its story if you have good eyes to see and ears to hear it.
তোমার যদি দেখার মত ভাল চোখ এবং এটি শোনার মত কান থাকে তবে এটি তোমাকে তার গল্প বলবে।
It tells you that once upon a time, it may be long ago, it was a bit of a rock, just like the bit you may break from a big rock or stone with plenty of edges and corners.
এটি তোমাকে বলে যে একসময়, অনেক আগে হতে পারে, এটি একটি শিলাখন্ড ছিল, ঠিক তেমনই তুমি বড় শিলা বা পাথর অথবা প্রচুর প্রান্ত ও কোণযুক্ত পাথর থেকে এক টুকরো ভেঙে নাও।
Probably it rested on some mountain side.
সম্ভবত এটি কোনো পাহাড়ের পাশে পড়ে ছিল।
Then came the rain and washed it down to the little valley where it found a mountain stream which pushed it on and on till it reached a little river.
তারপরে বৃষ্টি আসে এবং ধুয়ে ছোটো উপত্যকায় পড়ে যেখানে এটি একটি পর্বতের স্রোত পায় যা এটি ছোটো নদীতে পৌঁছানো অবধি চালিয়ে যায়।
And the little river took it to the big river.
আর ছোট্ট নদী এটিকে বড় নদীর কাছে নিয়ে যায়।
And all the while it rolled at the bottom of the river and its edges were worn away and its rough surface made smooth and shiny.
এবং সমস্ত সময় এটি নদীর তলদেশে গড়িয়ে চলতে থাকে এবং এর কিনারাগুলি ক্ষয় হয়ে যায় এবং এর রুক্ষ পৃষ্ঠকে মসৃণ এবং চকচকে করে তোলে।
So it became the pebble that you see. Somehow the river left it behind and you found it.
তাই এটি পাথর হয়ে উঠে যেগুলি তুমি দেখ। কোনওভাবে নদীটি পিছনে ফেলেছে এবং তুমি এটি খুঁজে পেয়েছো।
If the river had carried it on, it would have become smaller and smaller till at last it became a grain of sand and joined its brothers at the seaside to make a beautiful beach where little children can play and make castles out of the sand.
যদি নদী এটি বয়ে নিয়ে যেত তবে শেষ অবধি এটি ছোট এবং ছোট হতে হতে বালির দানায় পরিণত হয়ে সমুদ্রের তীরে তার ভাইদের সাথে একটি সুন্দর সৈকত তৈরি করতে যোগ দিত যেখানে ছোট ছোট বাচ্চারা খেলতে পারে এবং বালি থেকে দুর্গ তৈরি করতে পারে।
If a little pebble can tell you so much, how much more could we learn from all the rocks and mountains and the many other things we see around us?
যদি একটি ছোট নুড়ি তোমাকে এতটা বলতে পারে তবে আমরা সমস্ত শিলা ও পর্বত এবং আমাদের চারপাশে যে আরও অনেক কিছুই দেখি তার থেকে আরও কত কী শিখতে পারি?
The Book of Nature( Unit 2) | Questions- Answers | Lesson 1 | Class 7
Activity 5
Identify which of the following statements are True and which are False. Give a supporting statement for each of your answers.
(a) Fairy tales are rich in imagination. [ T ]
SS👉 : This would be very interesting for we could imagine anything we wanted to and would thus make up the most beautiful fairy tales.
(b) We have no means to know about the far-off days. [ F ]
SS👉: But although we have no books written in those for up days, Fortunately we have some things which will tell us a great deal as well almost as a book would.
(c) The alphabet of nature is like the Hindi or the English alphabet. [ F ]
SS👉 : To be able to read any language, Hindi, Urdu or English, you have to learn its alphabet. So also you must learn the alphabet of nature before you can read her story in our books of stone and rock.
(d) We can learn a lot about our world from the rivers and mountains. [ T ]
SS👉 : if a little Pebble can tell you so much how much more could we learn from all the rocks and mountains and the many other things we see around us?
Activity 6
Complete the following sentences with information from the text :
a)No book could have been written in all times because then men did not exist.
b)To be able to read any language one has to learn its alphabet.
c)A small Pebble was definitely a part of a big rock.
d)On the beaches at the seaside, little children can play and make castles out of the sand.
Activity 7
Fill in the following chart with information from the text :
Statement | Reason |
1.Fairy tales need not to be true.g | They are based on imagination. |
2.A piece of rock looks different from a pebble. | A rock is full of corners or rough edges whereas a pebble is round and smooth and shiny. |
3.A bit of rock from some mountainside reaches a little valley. | The rain washes it down the river which carries it to the little valley. |
4.All pebbles do not become sand. | the river leaves some pebbles behind in its course. |
Activity 8
Answer the following questions :
(a) Which are the things around us that tell us about the earth’s early tale?
Ans: Rocks and mountains and seas and stars, rivers and desserts and fossils of old animals tell us about the Earth’s early tale.
(b) Why does a pebble have a smooth surface?
Ans: The Pebble becomes smooth because it rolls at the bottom of the river and its edges are worn away and its rough surface becomes smooth and shiny.
(c) How does a pebble become grains of sand?
Ans: When a river carries a pebble, it becomes smaller and smaller and atlast it becomes a grain of sand.
(d) What does the author mean by “The Great Book of Nature?”
Ans: By the words “The Great Book of Nature” the author means different elements of nature like mountains, rocks, desserts, seas and stars where from we can learn a lot about the time when there was no life on earth.
Activity 9
Rearrange the sentences in the correct order by writing the numbers in the brackets. One is done for you :
(a) The rock is taken to a big river by the little river. (2)
(b) At last it is turned into grains of sand. (6)
(c) It becomes a pebble. (5)
(d) A bit of rock is pushed by a mountain stream into a little river. ( 1 )
(e) The pebble becomes smaller because it is carried on and on by the river. (4)
(f) The edges of the rock are worn away and its rough surface is made smooth. (3)
Activity 10
Match the words in Column A with their meanings in Column B. One is done for you :
A | B |
1. Fascinating | f) Very interesting or charming. |
2. Merely | d) Only or just |
3. Fortunately | e) Luckily |
4. Alphabet | a) The set of letters in a language. |
5. Surface | b) Top visible side |
6. Worn | c) became damaged by use |
Activity 11
Replace the underline words or phrases with suitable opposite words from the box :
hopeful, lost, add, left, ugly, late, sad, rough
a) The man became he was in the late years of his life.
b) How ugly she looks!
c) The trunk of this huge tree has rough barks
d) Jatin lost his pencil box on his way to school.
e) Smita left her relatives at the railway station.
Notice : Activity 12activity 12 is not needed now
Activity 13 (A)
Fill in the chart correctly :
Pronouns | Possessive Adjectives | Possessive Pronouns |
I | my | mine |
We | our | Ours |
You | your | yours |
He | his | His |
She | her | hers |
It | its | its |
They | their | theirs |
Activity 13 (B)
Fill in the blanks with appropriate possessive pronouns and possessive adjectives :
Yesterday I forgot to take back my pen from Sunil. I gave him mine in the class because he did not bring his.
The little girl has torn her clothes. “But why are your clothes dirty?”, Asked the mother to the girls’ elder brothers. “we have soiled our clothes while playing outside.”
Read More👇
Lesson 1 Book of Nature
Leason 2 The Riddle
Lesson 3 We Are Seven
Lesson 4 The Beauty and the Beast
Lesson 5 Uncle Podger Hangs a Picture
Lesson 6 The Vagabond
Lesson 7 Mowgli’s Brothers/ Mowgli Among the Wolves
Leason 8 The Story of Proserpine
Lesson 9 J C Bose : A Beautiful Mind
Lesson 10 The Echoing Green
Lesson 11 The Axe
Lesson 12 My Diary
Lesson 13 Ghosts in the Verandah