Latest Notes

চারণকবি কবিতা MCQ – ভারভারা রাও – একাদশ শ্রেণী সেমিস্টার ১ বিড়াল (প্রবন্ধ) MCQ- বঙ্কিমচন্দ্র চট্টোপাধ্যায় | Class 11 Semester 1 সাম্যবাদী নজরুল ইসলাম MCQ প্রশ্নোত্তর | একাদশ শ্রেণী বাংলা নুন – জয় গোস্বামী একাদশ শ্রেণী লালন শাহ্ ফকিরের গান একাদশ শ্রেণী সেমিস্টার ২ ভাব সম্মিলন – বিদ্যাপতি চারণকবি – ভারভারা রাও বাংলা সমার্থক শব্দের তালিকা বন ও বন্যপ্রাণী সংরক্ষণ প্রবন্ধ ঈশ্বরচন্দ্র বিদ্যাসাগর কবিতার প্রশ্ন উত্তর | একাদশ শ্রেণি সেমিস্টার ১

The author and the text:

William Cowper (1731-1800) was one of the most popular poets of his time. Cowper changed the direction of 18th century nature poetry by writing about the English countryside and the everyday lives of people. His famous works include Olney Hymns and The Task. The poem takes us into the private world of a snail, where it is seen to lead a self sufficient life. We are allowed to observe, in minute detail, the small yet self contained world in which a snail lives. 

উইলিয়াম কউপার (১৭৩১-১৮০০) তাঁর সময়ের অন্যতম জনপ্রিয় কবিদের মধ্যে একজন ছিলেন। কউপার অষ্টাদশ শতাব্দীর প্রকৃতির কবিতার অভিমুখ পরিবর্তন করেছিলেন ইংল্যাণ্ডের গ্রামাঞ্চলের এবং মানুষের প্রতিদিনের জীবন নিয়ে লিখে। তাঁর বিখ্যাত রচনাগুলির মধ্যে রয়েছে ওলনি হীমস এবং দ্য টাস্ক। কবিতাটি আমাদের শামুকের ব্যক্তিগত জগতে নিয়ে যায়, যেখানে এটি স্বনির্ভর জীবনযাপন করতে দেখা যায়। আমাদের বিশদে পর্যবেক্ষণ করার অনুমতি দেওয়া হয়, যেখানে একটি শামুক একটি ছোট্ট অথচ স্বনির্ভর নিজস্ব জগতে বাঁচে।

The Snail- Class 10- Lesson 8 Bengali meaning line by line

To grass, or leaf, or fruit, or wall

ঘাস, বা পাতা, বা ফল বা প্রাচীর

The snail sticks close, nor fears to fall

শামুক কাছাকাছি লেগে থাকে, পড়ে যাওয়ার ভয় পায় না

As if he grew there, house and all,

যেন সে সেখানেই বেড়ে উঠেছে, বাড়ি এবং সবকিছু নিয়ে

Together.

একসাথে।

[ ঘাস,পাতা, ফল বা দেওয়ালে শামুক কাছাকাছি লেগে থাকে, পড়ে যাওয়ার ভয় পায় না যেন সে সেখানেই বাড়ি ও সবকিছু নিয়ে বেড়ে উঠেছে]

Within that house secure he hides

নিরাপদে সেই বাড়ির মধ্যে সে লুকিয়ে পড়ে

When danger imminent betides

বিপদ সংঘটিত হওয়া  যখন আসন্ন

Of storm, or other harm besides

ঝড়-এর, বা অন্য কোনো অতিরিক্ত ক্ষতি

Of weather.

আবহাওয়া এর।

[আবহাওয়ার পাশাপাশি ঝড় বা অন্য কোনো বিপদ যখন আসন্ন তখন সে নিরাপদে সেই বাড়ির ভিতর লুকিয়ে পড়ে]

Give but his horns the slightest touch,

তার শিঙে সামান্য স্পর্শ করলেই,

His self-collecting pow’r is such,

এমনি তাঁর স্ব-সংগ্রহিত ক্ষমতা,

He shrinks into his house with much

সে তার বাড়িতে সঙ্কুচিত হয়ে যায়

Displeasure.

বিরক্তি নিয়ে।

[ তার নিজেকে গুটিয়ে নেওয়ার ক্ষমতা এমনই যে তার শিং -এ সামান্য স্পর্শ করলেই সে বিরক্ত হয়ে তার বাড়িতে সঙ্কুচিত হয়ে যায় ]

Where’er he dwells, he dwells alone,

সে যেখানেই থাকে, একাই থাকে

Except himself has chatells none,

নিজেকে ছাড়া তার ব্যক্তিগত জিনিসপত্র নাই 

Well satisfied to be his own

নিজে বেশ সন্তুষ্ট নিজের

Whole treasure.

পুরো সম্পদ হয়ে।

[সে যেখানেই থাকে একাই থাকে, নিজেকে ছাড়া তার আর কিছুই নেই। নিজেই নিজের পুরো সম্পদ হয়ে সে বেশ খুশি।]

The Snail – Lesson 8- Class 10- Comprehension Exercises

1. Choose the correct alternative to complete the following sentences :

(a) With the slightest touch, the snail shrinks into its house with

 (i) displeasure
(ii) pleasure
(iii) pain
(iv) surprise

Ans: (i) displeasure

(b) In its house, the snail lives with

  (i) parents
  (ii) friends
  (iii) relatives
  (iv) no one

Ans: (iv) no one

2. State whether the following statements are true or false. Provide sentences/ phrases/ words in support of your answer:

(a) The snail fears to fall from the wall.  (False)

Supporting Statement:- The snail sticks close, nor fears to fall

(b) The snail comes out of his house during a storm.  (False)

Supporting Statement:- Within that house secure he hides…Of storm or other harm.

3. Answer the following questions:

(a) What does the snail usually stick itself to?

Ans: The snail usually sticks to grass, fruit, leaf or wall.

(b) What makes the snail well-satisfied?

Ans: The snail’s life without chatells makes him well satisfied.

The Snail – Class 10- Lesson 8-Grammar in Use

4. Change the following sentences into questions, as directed:


(a) Siraj always rises early. (Interrogative sentence using ‘does’)

Ans: Doesn’t Siraj always rise early ?

(b) Joyce is the best singer in the class. (Information question using ‘who’)

Ans: Who is the best singer in the class ?

(c) He saw the rainbow. (Interrogative sentence using ‘did’)

Ans: Didn’t he see the rainbow ?

(d) I go to school by bus. (Information question using “how’)

Ans: How do you go to school ?

The Snail – Class 10- Lesson 8- Writing Activity

5. Write a letter (within 100 words) to the editor of an English daily about the disturbances caused by the thoughtless use of loudspeakers.

To
The Editor,
The Telegraph,
Kolkata- 700001

Subject: Disturbances caused by the thoughtless use of loudspeakers.

Sir,
I shall be highly obliged if you kindly publish the following matter in your esteemed daily where I have expressed my views about the problem caused by the thoughtless use of loudspeakers.

Now a days it is fashion to use loudspeakers in every festivals and functions. But it is a matter of great concern that loudspeakers are being played for hours even in late nights. As a result of this we no longer concentrate at our study properly. Besides, there are some old patients and new born babies in every locality who get affected by this noise pollution. Besides humans, animals and birds are also got affected by this high decibel noise.

Therefore, I would like to draw the attention of the concerned authority to take stern steps against the offenders.

Yours faithfully,
Trailakya Roy

• Lesson 1 Father’s Help
• Lesson 2 Fable
• Lesson 3 The Passing Away of Bapu
• Lesson 4 My Own True Family
• Lesson 5 Our Runaway Kite
• Lesson 6 Sea Fever
• Lesson 7 The Cat

Spread the love

You cannot copy content of this page