About the Story:
The story of Proserpine and Pluto is a mythological story that dates back to ancient Roman civilization. A similar story can be traced in ancient Greek mythology also. Handed down from generation to generation, myth is an imaginary narrative that tries to explain nature and its mysteries.
প্রোসারপাইন এবং প্লুটো একটি পৌরাণিক কাহিনী যা প্রাচীন রোমান সভ্যতার সাথে সম্পর্কিত। প্রাচীন গ্রীক পৌরাণিক কাহিনীতেও এইরকমই একটি গল্প পাওয়া যায়। এক প্রজন্ম থেকে অন্য প্রজন্মের হাতে যাওয়া, রূপকথাটি একটি কাল্পনিক আখ্যান যা প্রকৃতি এবং এর রহস্যগুলি ব্যাখ্যা করার চেষ্টা করে।
The Story of Proserpine (Unit 1) Bengali Meaning | Questions – Answers
Long, long ago, in the beautiful island of Sicily, there lived a goddess called Ceres.
অনেক অনেক দিন আগে, সিসিলির সুন্দর দ্বীপে বাস করতেন সেরেস নামে এক দেবী।
She was the goddess of crops, plants and trees; so on her depended the health and happiness of all the people of this wide world.
তিনি ছিলেন শস্য ও গাছপালার দেবী; তাই তার ওপর এই বিপুল পৃথিবীর সমস্ত মানুষের স্বাস্থ্য ও সুখ নির্ভরশীল ছিল।
Ceres had a fair daughter, Proserpine, whom she loved more than her life.
সেরেসের প্রোসারপাইন নামে এক সুন্দরী মেয়ে ছিল, যাকে তিনি নিজের প্রাণের চেয়েও বেশি ভালোবাসতেন।
Proserpine was the brightest and loveliest of all girls.
প্রোসারপাইন সমস্ত মেয়েদের মধ্যে উজ্জলতম ও সবচেয়ে সুন্দরী ছিল।
Her cheeks were rosy and beautiful like the apple blossoms in spring.
তার গালদুটি বসন্তের ফোটা আপেল ফুলের মত গোলাপি ও সুন্দর ছিল।
Her eyes were as blue as the sky in April.
তার চোখ ছিল এপ্রিল মাসের আকাশের মত নীল।
Her long golden curls were as bright as the sunlight in springtime.
তার দীর্ঘ সোনালী কোকড়ানো চুল ছিল বসন্তের রোদের মত উজ্জ্বল।
All the radiant loveliness of springtime seemed to have taken the form of this fair maiden.
বসন্তের সমস্ত দীপ্তিময় সৌন্দর্য্যই যেন এই সুন্দরী কুমারীর রূপ ধারণ করেছিল।
Everybody said, “She is the Spring.” Proserpine helped her mother in the fields.
প্রত্যেকে বলতেন, “সে হল বসন্ত।” প্রোসারপাইন মাঠের কাজে তার মাকে সাহায্য করত।
With her young companions she danced and sang, while gathering flowers.
তার যুবতী সখীদের সঙ্গে ফুল সংগ্রহের সময় সে নাচত এবং গান গাইত।
Far down the earth, there lived dark Pluto, king of the land of the dead.
পৃথিবী থেকে অনেক নিচে বাস করতেন মৃতের দেশের রাজা কৃষ্ণকায় প্লুটো।
He had often asked some goddess to come and live with him, but no goddess was willing to live among the dead.
তিনি প্রায়শই অনেক দেবীকে তার কাছে আসতে এবং তার সঙ্গে বাস করার কথা বলতেন, কিন্তু কোনো দেবীই মৃতদের মাঝে বাস করতে ইচ্ছুক ছিলেন না।
So Pluto was very lonely.
তাই প্লুটো ছিলেন খুব একাকী।
One day Pluto came to earth and was driving along in his swift chariot.
একদিন প্লুটো পৃথিবীতে এসেছিলেন এবং তার দ্রুতগামী রথ চালিয়ে যাছিলেন।
Behind some bushes he heard voices and laughter.
কিছু ঝোপঝাড়ের পিছনে তিনি কথাবার্তা ও হাসি শুনতে পেলেন।
He was curious.
তিনি উৎসুক হয়ে উঠলেন।
He stopped his chariot, and walked to the bushes.
তিনি তার রথ থামালেন এবং ঝোপঝাড়ের দিকে হেঁটে গেলেন।
There he saw Proserpine laughing and playing with her companions who formed a circle round her.
সেখানে তিনি প্রোসারপাইনকে তার সঙ্গিনীদের সঙ্গে হাসতে এবং খেলতে দেখলেন যারা তাকে ঘিরে বৃত্ত রচনা করেছিল।
Pluto was charmed at the sight of the lovely maiden.
সুন্দরী কুমারীকে দেখে প্লুটো মুগ্ধ হয়ে গেলেন।
He looked at Proserpine and thought, “I must make her my queen. Her bright face will make even my dark kingdom look bright and beautiful.”
তিনি প্রোসারপাইনের দিকে তাকালেন এবং ভাবলেন, “আমি অবশ্যই ওকে আমার রাণী করব। তার ওই উজ্জ্বল মুখ আমার অন্ধকার রাজ্যকেও উজ্জ্বল ও সুন্দর করে তুলবে।”
But he knew that it would be useless to ask the maiden to be his queen.
কিন্তু তিনি জানতেন যে ওই কুমারীকে তার রাণী হওয়ার কথা জিজ্ঞেস করা নিরর্থক।
So he stepped into the circle and carried her to his chariot.
তাই তিনি বৃত্তের মাঝে হেঁটে গেলেন এবং তাকে নিজের রথে করে নিয়ে গেলেন।
The companions of Proserpine were frightened and fled in all directions.
প্রোসারপাইনের সখীরা ভয় পেয়ে গেল এবং যে যেদিকে পারল দৌড়ে পালাল।
Pluto departed with the captive maiden in his chariot.
প্লুটো তার রথে বন্দিনী কুমারীকে নিয়ে চলে গেলেন।
He drove very fast.
তিনি দ্রুত গতিতে চালিয়ে গেলেন।
He was afraid that Proserpine’s mother Ceres would soon appear there in search of her daughter.
তিনি ভয় পাচ্ছিলেন যে প্রোসারপাইনের মা সেরেস খুব শীঘ্রই সেখানে তার মেয়ের খোজ করতে আবির্ভূত হবেন।
After some time, Pluto came to the bank of a river.
কিছুক্ষণ পরে প্লুটো এক নদীর তীরে পৌঁছালেন।
The river was full to the brim and he could not drive through the water.
নদীটি কানায় কানায় পূর্ণ ছিল এবং তিনি জলের মধ্য দিয়ে চালাতে পারতেন না।
To go in another direction would mean loss of time.
অন্য দিকে যাওয়া মানে সময় নষ্ট করা।
So with his sceptre he struck the ground.
তাই তিনি তার রাজদন্ড দিয়ে মাটিতে আঘাত করলেন।
The ground opened at once, and chariot, horses and all plunged into the darkness below.
ততক্ষনাৎ মাটি ফাঁকা হয়ে গেল এবং রথ, ঘোড়া এবং সবকিছু নিচের অন্ধকারে নিমজ্জিত হল।
Just as the ground was closing over her, Proserpine seized her girdle and threw it far out into the river.
যেই তার মাথার ওপরের মাটি বন্ধ হতে যাবে, প্রোসারপাইন তার কোমরবন্ধটি ধরে অনেক দূরে নদীর মধ্যে ছুড়ে দিল।
She thought that the girdle might reach Ceres, and her mother would be able to trace her lost daughter.
সে ভাবল যে কোমরবন্ধটি হয়তো সেরেসের কাছে পৌঁছাবে, এবং তার মা তার হারিয়ে যাওয়া মেয়েকে খুঁজে পেতে সমর্থ হবেন।
The Story of Proserpine (Unit 1) Questions – Answers | Lesson 8 | Class 7
Activity 1
Fill in the blanks with suitable words from the passage above:
(a) Goddess ___________ lived in the beautiful island of _______________.
Ans: Goddess Ceres lived in the beautiful island of Sicily.
(b) _____________ was the king of the land of the _____________ .
Ans: Pluto was the king of the land of the dead.
(c) Everyone said that ____________ was the ________________.
Ans: Everyone said that Proserpine was the Spring herself.
(d) Pluto was __________________ when he saw ______________.
Ans: Pluto was charmed when he saw Proserpine.
(e) Pluto struck ground with his ______________ and it ______________ instantly.
Ans: Pluto struck the ground with his sceptre and it opened instantly.
Activity 2
Identify which of the following statements are True and which are False. Give supporting statements for each of your answers.
(a) Ceres had little role to play in the lives of the people on earth. (False)
Supporting Statement: She was the goddess of crops, plants and trees; so on her depended the health and happiness of all the people of this wide world.
(b) Ceres was extremely fond of her fair daughter.(True)
Supporting Statement: Ceres had a fair daughter, Proserpine, whom she loved more than her life.
(c) When Pluto first saw Proserpine, she was helping her mother in the field. (False)
Supporting Statement: There he saw Proserpine laughing and playing with her companions who formed a circle round her.
(d) Pluto thought Proserpine’s beauty would brighten his dark kingdom.(True)
Supporting Statement: He looked at Proserpine and thought, “I must make her my queen. Her bright face will make even my dark kingdom look bright and beautiful.”
(e) Proserpine threw away her girdle because she did not require it in Pluto’s kingdom. (False)
Supporting Statement: She thought that the girdle might reach Ceres, and her mother would be able to trace her lost daughter.
Activity 3
Fill up the following chart with information from the text:
Cause | Effect |
1. No goddess was willing to live with Pluto in the land of the dead. | Pluto led a lonely life. |
2. Pluto heard voices and laughter behind some bushes. | He stopped his chariot and walked to the bushes. |
3. Pluto stepped into the circle and carried Proserpine to his chariot. | The companions of Proserpine got frightened and ran away. |
4. Pluto was afraid that Proserpine’s mother Ceres would soon appear there in search of her daughter. | Pluto drove his chariot very fast. |
5. The river was full to the brim. | With his sceptre Pluto struck the ground. |
Activity 4
Some words or phrases are given below. Find words from the text having meanings similar to these:
Ans:👇
(a) a young unmarried girl: maiden
(b) a horse driven to know: chariot
(c) eager to know: curious
(d) flowers : blossoms
(e) grasped or caught tightly: captive
(f) a waistband : girdle
Activity 5
Fill in the blanks with suitable words from the list below. Change the form of the words where necessary. There are some extra words. (one is done for you) :
Plunged, departed, trace, lovely, bank, drove, curls
(a) The rose is said to be the ______________ of all flowers.
Ans: The rose is said to be the loveliest of all flowers.
(b) Kolkata is situated on the ______________ of river Hooghly.
Ans: Kolkata is situated on the bank of river Hooghly.
(c) I could not ______________ the advertisement in yesterday’s newspaper.
Ans: I could not trace the advertisement in yesterday’s newspaper.
(d) When it rains, ____________ a car is not easy.
Ans: When it rains, driving a car is not easy.
(e) Please note the time of his ___________ from office last Saturday.
Ans: Please note the time of his departure from office last Saturday.
The Story of Proserpine (Unit 2) Bengali Meaning | Lesson 8 | Class 7
In the evening Ceres came back home.
সন্ধ্যায় সেরেস বাড়ি ফিরে এলেন।
She did not find her daughter who usually came running to meet her. This had never happened before.
তিনি মেয়েকে দেখতে পেলেন না যে সাধারনত দেখা করার জন্য দৌড়ে আসত। এরকম ঘটনা আগে কখনও ঘটেনি।
Ceres was greatly surprised and a little worried.
সেরেস খুব অবাক হলেন এবং একটু দুঃশ্চিন্তাগ্রস্তও হয়ে পড়লেন।
She searched for her in all the rooms, but they were all empty.
সমস্ত ঘরে তাকে খুঁজতে লাগলেন কিন্তু সব ঘরই ছিল ফাকা।
Then she lighted a torch from the fires of a volcano and wandered about the fields and valleys looking for Proserpine.
তখন আগ্নেয়গিরির আগুন থেকে তিনি একটি মশাল জ্বালালেন এবং প্রোসারপাইনের খোঁজে মাঠঘাট ও উপ্যতকা ঘুরে বেড়াতে লাগলেন।
The search went on for the whole night, and in the morning her grief knew no bounds.
সারা রাত্রি খোঁজ চলতে থাকল এবং সকালে তাঁর দুঃখের কোনো সীমা ছিল না।
That very day Ceres began a long journey.
সেই দিনই সেরেস এক দীর্ঘ যাত্রা শুরু করলেন।
She wandered over land and sea, over hills and valleys for days together.
তিনি দিনের পর দিন স্থলভূমি ও সমুদ্রে, পাহাড়ে ও উপত্যকায় ঘুরে বেড়ালেন।
She neglected all her work on earth.
পৃথিবীর সমস্ত কাজ তিনি উপেক্ষা করতে লাগলেন।
As a result, the crops failed everywhere.
ফলস্বরূপ, সর্বত্র ফসল নষ্ট হয়ে গেল।
The ground became dry and barren.
জমি হয়ে উঠলো শুষ্ক ও অনুর্বর।
Famine broke out all over the world.
সারা পৃথিবীজুড়ে দুর্ভিক্ষ ছড়িয়ে পড়ল।
It seemed that the earth grieved with the grieving mother.
দেখে মনে হল শোকার্ত মায়ের সাথে পৃথিবীও যেন শোকগ্রস্ত হয়ে পড়েছে।
The people were starving.
সাধারণ মানুষ অনাহারে ভুগতে লাগল।
They came to Ceres and implored her to bring back plenty, and save their lives.
তারা সেরেসের কাছে এল এবং প্রাচুর্য্য ফিরিয়ে দেবার জন্য এবং তাদের জীবন রক্ষা করার জন্য আবেদন জানাল।
Ceres lifted her sad face, weary with ceaseless wandering, and said, “I cannot take care of the earth until I get back my lost daughter.”
সেরেস তাঁর অনন্ত খোঁজ করতে ক্লান্ত হওয়া দুঃখী মুখ তুললেন এবং বললেন, “আমি আমার হারিয়ে যাওয়া মেয়েকে ফিরে না পাওয়া পর্যন্ত পৃথিবীর যত্ন নিতে পারব না।”
So the people thought of praying to Jupiter who was the king of the gods.
তখন মানুষেরা জুপিটারের কাছে প্রার্থনা করার কথা ভাবল, যিনি ছিলেন সমস্ত দেবতাদের রাজা।
And to Jupiter they sent their prayer to bring Proserpine back to her mother.
এবং জুপিটারের কাছে প্রোসারপাইনকে তার মায়ের কাছে ফিরে পাঠানোর প্রার্থনা পাঠালো।
They were sadly in need of Ceres’s help.
তাদের সেরেসের সাহায্য বড় নিদারুনভাবে প্রয়োজন ছিল।
Ceres wandered all over the earth and came at last to Sicily.
সেরেস সারা পৃথিবী ঘুরলেন এবং অবশেষে সিসিলিতে এসে পৌঁছালেন।
One day when she was passing by a river, waves carried something to her feet.
একদিন তিনি যখনএক নদীর পাশ দিয়ে যাচ্ছিলেন, ঢেউ কিছু একটা তাঁর পায়ের কাছে বয়ে নিয়ে এলো।
She picked up the object and saw that it was the girdle of her daughter.
তিনি বস্তুটিকে তুলে নিলেন এবং দেখলেন যে এটাই হল তাঁরই মেয়ের কোমরবন্ধ।
Ceres looked at it carefully again and again.
সেরেস যত্নসহকারে বারবার সেটিকে দেখতে লাগলেন।
Tears filled her eyes and streamed down her pale cheeks.
তাঁর দু-চোখ অশ্রুপূর্ণ হয়ে উঠল এবং তাঁর বিবর্ণ গাল বেয়ে তা নেমে আসল।
She suddenly seemed to hear a voice coming from a nearby fountain.
তিনি হঠাৎ কাছের ঝর্ণা থেকে একটা আওয়াজ শুনতে পেলেন।
The voice grew clearer the very moment and it said, “Ceres, great mother of the earth, I am the nymph of the fountain.
গলার আওয়াজটি সেই মূহুর্তেই স্পষ্ট হল এবং সেটি বলল, “সেরেস পৃথিবীর মমহীয়সী মা, আমি হলাম ঝরনার পরী।
I live in the dark depths of the earth. And I have seen your daughter on a throne in the kingdom of Pluto.
আমি পৃথিবীর অন্ধকার গভীরে বাস করি। এবং আমি আপনার মেয়েকে প্লুটোর রাজ্যর রাজসিংহাসনে দেখেছি।
Her cheeks were pale and her eyes were heavy with weeping.
তার গাল মলিন এবং তার চোখ কেঁদে কেঁদে ভারী হয়ে গেছে।
Go to Jupiter and pray to him to send her back to you. Do not grieve anymore.”
জুপিটারের কাছে যান এবং তাকে আপনার কাছে ফেরত পাঠানোর জন্য তাঁর কাছে প্রাথনা করুন। আর যন্ত্রণাকাতর হবেন না।”
With these words the nymph seemed to leap towards the sun and the sky.
এই কথা বলে পরীটি মনে হল যেন সূর্য ও আকাশের দিকে লাফ দিল।
Ceres now came to see Jupiter and said, “I have found the place where my daughter is.
সেরেস তখন জুপিটারের সঙ্গে দেখা করতে এলেন এবং বললেন, “আমার মেয়ে কোথায় আছে আমি খুঁজে পেয়েছি।
Please give her back to me and I shall once more make the earth as fruitful and green as it was.”
দয়া করে তাকে আমার কাছে ফিরিয়ে দিন, তাহলে আবার আমি পৃথিবীকে আগের মতোই ফলদায়ক ও সবুজ করে তুলব”
Jupiter was deeply moved by the mother’s sorrow, and also by the prayers of the people on the earth.
জুপিটার মায়ের দুঃখে ও পৃথিবীর মানুষের প্রার্থনার দ্বারাও গভীরভাবে বিচলিত হলেন।
He thought for a while and said, “Proserpine may return to earth if she has not tasted any food in Pluto’s kingdom.”
তিনি কিছুক্ষণ ভাবলেন এবং বললেন, “প্রোসারপাইন পৃথিবীতে ফিরে আসতে পারে যদি সে প্লুটোর রাজ্যে কোনো খাদ্যর স্বাদ গ্রহণ না করে থাকে।”
Ceres quickly descended into the land of the dead.
সেরেস খুব দ্রুত মৃতদের রাজ্যে নেমে গেলেন।
But alas! That very day Proserpine had eaten six pomegranate seeds, and for every one of those seeds she was destined each year to spend a month in the realm of the dead.
কিন্তু হায় ! সেইদিনই প্রোসারপাইন বেদানা ফলের ছটি দানা খেয়েছিল, এবং ওই প্রত্যেকটি দানার জন্য মৃতদের রাজ্যে প্রতি বছর তাকে একটি করে মাস কাটাতে হবে, এরকম তার ভাগ্য স্থির হল।
So for six months every year Proserpine would come back to her mother.
তাই প্রত্যেক বছর ছ-মাস প্রোসারপাইন তার মায়ের কাছে ফিরে আসত।
When she did so, flowers bloomed, birds sang and the earth smiled to welcome the young queen.
সে যখন আসত, ফুল ফুটত, পাখিরা গান গাইত এবং যুবরানীকে স্বাগত জানাতে পৃথিবী হাসত।
But when the time came for Proserpine to rejoin Pluto in his dark underground kingdom, Ceres would begin to grieve for six months.
কিন্তু যখনই অন্ধকার পাতালপুরী রাজ্যে প্লুটোর সঙ্গে পুনরায় যোগ দেওয়ার সময় আসত, সেরেস ছ-মাস ধরে বিলাপ করা শুরু করতেন।
The earth too, would look sad and gloomy.
পৃথিবীকেও দুঃখী ও বিমর্ষ দেখাত।
The trees would shed their leaves.
গাছের তাদের পাতা ঝড়িয়ে ফেলত।
The flowers, too, would hide underground, until they heard again the gentle footfall of Proserpine returning to earth.
ফুলেরাও মাটির নিচে লুকিয়ে পড়ত, যতদিন না তারা আবার প্রোসারপাইনের পৃথিবীতে ফিরে আসার কোমল পদধ্বনি শুনতে পেত।
The Story of Proserpine(Unit 2) Questions – Answers| Lesson 8 | Class 7
Activity 6
Complete the following sentences with information from the text:
(a) From the first of a volcano ________________________________.
Answer: From the fires of a volcano Ceres lighted a torch.
(b) People thought of praying to Jupiter because ________________________________.
Answer: People thought of praying to Jupiter because he was the king of all Gods.
(c) The nymph of the fountain lived ________________________________.
Answer: The nymph of the fountain lived in the dark depths of the earth.
(d) Jupiter said that Proserpine might return to earth if ________________________________.
Answer: Jupiter said that Proserpine might return to earth if she had not tasted any food in Pluto’s kingdom.
(e) Ceres would to grieve for six months when ________________________________.
Answer: Ceres would begin to grieve for six months when the time came for Proserpine to rejoin Pluto in his dark underground kingdom.
Activity 7
Fill up the following chart with information from the text:
Who | Did What | When |
Ceres | searched for Proserpine in all the rooms | in the evening when she did not find her daughter after coming back home. |
People | came to Ceres and implored her to bring back plenty, and save their lives | Famine broke out all over the world |
Ceres | found the girdle of her daughter | in Sicily when she was passing by river. |
Proserpine | had eaten six pomegranate seeds | she was in the land of the dead, Pluto’s kingdom. |
The earth | flowers bloomed, birds sang and the earth smiled to welcome the young queen. | Proserpine would come back to her mother for six months. |
Activity 8
Answer the following questions:
(a) Why did Ceres feel very sad in the morning ?
Ans: Ceres felt sad in the morning because throughout the night she had searched for her lost daughter but could not find her.
(b) Why was there a severe famine all over the world?
Ans: When Ceres’ daughter was lost, she started to neglect all her work on the earth and went on searching for her daughter. The crops failed everywhere and the ground became dry and barren. So famine broke out all over the earth.
(c) Briefly narrate what the nymph of the fountain told Ceres.
Ans: The nymph told Ceres that she had seen Proserpine on a throne in the kingdom of Pluto. She also advised her to go to Jupiter and pray to send her back to her.
(d) Why was Proserpine bound to live for six months in the underground kingdom?
Ans: Proserpine was bound to live for six months in the underground kingdom because she had eaten six pomegranate seeds she was destined each year to live for six months in the realm of the dead, in Pluto’s underground kingdom.
Activity 9
Rearrange the following sentences and make a paragraph on how Proserpine returned from the underworld to her mother on earth:
(a) Suddenly one day Ceres picked up Proserpine’s girdle by the riverside. (4)
(b) Ceres visited Jupiter and sought his help to get back her daughter. (6)
(c) Pluto took away the beautiful maiden Proserpine to his underground kingdom. (1)
(d) Ceres went underground to find that Proserpine had already eaten six pomegranate seeds there. (8)
(e) Ceres, her mother, was much surprised not to find her at home in the evening. (2)
(f) The nymph of the fountain told Ceres about her daughter’s whereabouts. (5)
(g) Jupiter said that Proserpine might return to earth if she had not eaten any food in the land of the dead. (7)
(h) The mother searched for her daughter everywhere in vain. (3)
(i) Proserpine was destined to spend six months every year in Pluto’s underworld and the remaining six months on earth with her mother. (9)
Activity 10
Match the words in Column A with their meanings in Column B:
Ans:
Column A | Column B |
(1) realm | (e) Kingdom |
(2) ceaseless | (f) endless |
(3) pale | (b) dull or whitish in colour |
(4) grief | (a) deep sorrow |
(5) implored | (d) begged |
(6) gloomy | (c) dark |
Activity 11
Make sentences with the following pairs of words to show the difference in their meanings:
(a) Meet: I went to Kolkata to meet my old friends.
Meat: I don’t like to eat meat.
(b) Wandered: The poet wandered lonely as a cloud.
Wondered: I wondered why did you ask me the question.
(c) Whole: Last Sunday we spent a whole day in the hills.
Hole: Water is coming through a small hole.
(d) Leap: The little dogs love to leap.
Lip: The colour of her lip is pink.
(e) Cease: Wonders would never cease.
Seize: Turtles cannot seize rabbits.
(f) Throne: I saw a golden throne in the palace.
Thrown: He has thrown away the pen in the dustbin.
(g) Prey: Lion is a beast of prey.
Pray: Let’s pray for the flood affected people.
(h) Tested: The product is lab- tested.
Tasted: Last Sunday I tasted a fish fry.
Activity 12
Solve the word puzzle by putting suitable letters in the blank boxes. You will find the words in the text:
Activity 13(a)
Fill in the blanks with appropriate modals from the list given below. One modal may be used more than once.
[May, would, will, should, must, can, could]
(a) I must finish my homework before going to school.
(b) He can give you a solution.
(c) Rajesh planned that he would make a kitchen garden.
(d) He could help me if he wished.
(e) We should save trees for a better future.
(f) The teachers expect that all the students will pass the examination.
(g) Students should treat their teachers with respect.
(h) It may rain today.
Activity 13 (b)
Fill in the blanks with the negative forms of appropriate modals:
(a) I can’t help you. I am sorry.
(b) Your bed is ready. Would not you lie down now?
(c) One should not go for swimming when the sea is rough.
(d) The student got poor marks because he could not solve a few sums.
(e) They may not be able to supply the materials on time.
Activity 14 (a)
Now match the clues with the pictures. Write the matching picture numbers in the brackets.
* God appeared in the disguise of a wise man and asked the cart-man to put his shoulders to the wheel. (4)
*The cart moved. (6)
* A cart-man driving a cart. (1)
* He started praying to God. (3)
* The wheels sank in mud. (2)
* Cart-man pulled the wheel with great effort. (5)
Activity 14 (b)
Write a story based on the above clues in about seventy words. Add a title to your story.
Ans: Click here👇
Activity 15
In each group there are three sentences. One of them has some grammatical errors. Identify that sentence and underline it. One is done for you:
Group A:
(i) Ranit has taken my pen.
(ii) This house is our.
(iii) They live happily in their village.
Group B:
(i) I always enjoy reading children’s books.
(ii) Sunita studies in Nivedita Girl’s High School.
(iii) The children is crying.
Group C:
(i) The bird on the cage has flew away.
(ii) Take out that book from the shelf.
(iii) The man arrived at the station on time.
Group D:
(i) She left the place quietly.
(ii) The cart-man is driving his cart in a slowly manner.
(iii) Alam is known for his gentle manners.
Group E:
(i) Would you like to have a cup of coffee?
(ii) If you wanted to perform well, you shall work hard.
(iii) We can reach Delhi by road.
Activity 16
Write a paragraph on a recent Tree Plantation Drive undertaken by your school. Your paragraph should be in about seventy words. Give the following details:
-Name and location of your school
-Date, time and place of the Tree Plantation Programme
-Inauguration Ceremony
-The participants
-Guests present, if any
-Cultural programme to mark the day
-Your role
Ans: Click here👉 Tree Plantation Drive in Our School
Read More👇
Lesson 1 Book of Nature
Leason 2 The Riddle
Lesson 3 We Are Seven
Lesson 4 The Beauty and the Beast
Lesson 5 Uncle Podger Hangs a Picture
Lesson 6 The Vagabond
Lesson 7 Mowgli’s Brothers/ Mowgli Among the Wolves
Leason 8 The Story of Proserpine
Lesson 9 J C Bose : A Beautiful Mind
Lesson 10 The Echoing Green
Lesson 11 The Axe
Lesson 12 My Diary
Lesson 13 Ghosts in the Verandah